Vækst hos vægtvogtere

Læs mere
Fold sammen
Det er sæson for dårlig samvittighed efter julefrokoster, julemad og nytårstaffel, og dermed oplever de danske vægtvogtere

et medlemsboom i disse dage. Det er helt i tråd med visionerne hos begge branchens udøvere, der vil have flere danskere

til at tabe flere kilo.



- Det er jo januar, så det går rigtigt stærkt. Vi oplever et kraftigt stigende medlemstal

i disse dage, konstaterer pressemedarbejder Trine Kvade fra Weight Watchers.



Både De Danske Vægtkonsulenter (DDV)

og Weight Watchers (WW) består af et stort antal lokalafdelinger, hvor konsulenter holder møder for folk, der gerne vil

tabe sig. Men der hører ligheden også op.



Især de seneste fem år har DDV oplevet et boom af konsulenter

og medlemmer på grund af stigende efterspørgsel, og det har fået virksomheden til at rette blikket mod udlandet.

DDV er nu repræsenteret i otte lande.



- Indtil nu er vi dog kun repræsenteret med få konsulenter i de store lande,

men vi er markedsledende i Island og på Færøerne, fortæller Thomas Møberg, der er medlem af direktionen

i DDV.



Det omvendte er tilfældet med WW. Virksomheden Weight Watchers International er børsnoteret i USA og har

afdelinger i hele verden. Dermed er WW i Danmark kun en underafdeling. Alligevel styrer den sig selv. WW''s ti fastansatte står

for den daglige drift og udvikling i Danmark, hvorfra også de 60 konsulenter får deres varer og efteruddannes.



Al

DDV''s udvikling foregår fra Danmark og på grund af de ambitiøse planer om at sprede sig til andre markeder, er

det ikke meget af virksomhedens overskud, der ender hos aktionærerne.



- Vi kunne godt tænke os, at vores lille danske

firma bliver i stand til at kæmpe mod et multinationalt amerikansk selskab, også på fødevaredelen, men det

kræver en millioninvestering, som vi ikke kan klare lige nu, fastslår Thomas Møberg.



Det multinationale selskab

er naturligvis WW, der allerede har en del færdigretter og produkter til salg i større supermarkeder.



- Vi har en

tommelfingerregel, der hedder, at vi skal ændre og forbedre vores produkter hvert tredje år. Det bruger vi forholdsvis

mange penge på, og jeg afviser ikke, at der kommer flere næste år, forklarer Trine Kvade.



Indtil videre har

DDV en aftale med SuperBest og Magasin om salg af fødevarer, men er klar til at udvide sortimentet yderligere om kort tid. Med

hvad og hvilken type produkter, vil han imidlertid holde for sig selv nogle uger endnu, af hensyn til sine samarbejdspartnere.