Vækst for FTZ's autotilbehør

Bildele. Tre store udenlandsk ejede leverandører konkurrerer hårdt om levere til de danske værksteder, men FTZ i Odense oplever fremgang.

Autoudstyrsfirmaet FTZ oplevede fremgang i 2006/07, og virksomheden nåede målet, nemlig at runde én mia. kr. i omsætning.

Indtjeningen faldt en anelse, og det skyldes fusionen med to opkøbte virksomheder, hvor alle udgifter blev taget over driften.

- Vi havde råd til det i regnskabet, og derfor gjorde vi det, men vi er godt tilfredse med årets resultat, så vi fremstår som en bundsolid virksomhed, siger adm. direktør Jens Sørensen.

Han tilskriver virksomhedens fremgang og indtjening, at man har mere end 40 afdelinger over hele landet, hvor man har minilagre, som kan servicere de lokale mekanikere tre til seks gange om dagen inden for en halv time, mens det nyudvidede hovedlager i Odense har alle 160.000 varenumre.

-Som totaludbyder til den danske autobranche gælder det om at være leveringsdygtig på sekunder, for de mange dygtige, danske mekanikere kan ikke leve med lange og irriterende ventetider, siger Jens Sørensen.

FTZ er ejet af den tyske Hella-koncern, som har valgt at bevare og udbygge en decentral struktur, mens to svenskejede konkurrenter har deres hovedlagre i Sverige og derfor ikke kan servicere mekanikerne på samme hurtige måde som FTZ.

FTZ driver mærket Automester med værksteder over hele landet, og målet er at øge omsætningen til 1,2 mia. kr. inden for maksimalt tre år.

Jens Sørensen forventer, at antallet af afdelinger eller satellitter, som koncernen kalder dem, i løbet af kort tid udvides til minimum 45.