Urban højdespringer

Mens flere landsdækkende aviser gik tilbage i andet halvår af 2003, stormede gratisavisen Urban frem, viser de nye læsertal fra Gallup. Trods fald er Jyllands-Posten stadig Danmarks mest læste dagblad.

Læs mere
Fold sammen
De store landsdækkende aviser har fortsat svært ved at fastholde læserskaren. Både Børsen, Berlingske Tidende og Morgenavisen Jyllands-Posten gik tilbage i andet halvår af 2003. Til gengæld stormede gratisavisen Urban frem i selskab med flere andre dagblade. Men også niche-avisen Kristeligt Dagblad fik et gevaldigt løft.

Det fremgår af de nye læsertal fra Index Danmark/Gallup, som i går blev offentliggjort.

Højdespringerne i anden halvdel af 2003 er Urban, der har forøget antallet af læsere på hverdage fra 387.000 til 449.000 - svarende til en fremgang på 62.000 læsere. Til sammenligning er den anden gratisavis, metroXpress, gået frem med 20.000 læsere til 518.000.

Jyllands-Posten er dog stadig Danmarks mest læste dagblad og det til trods for et samlet fald på 26.000 læsere, som reducerer det daglige læsertal til 701.000. Herefter følger B.T., der har øget læsertallet på hverdage fra 529.000 til 546.000 i andet halvår af 2003. Og som nummer tre kommer Politiken, der er gået op fra 528.000 til 540.000 læsere.

Berlingske Tidendes læsertal faldt med 11.000 til 463.000, og Børsen gik tilbage fra 241.000 til 238.000.

Nicheaviser frem
De kontrollerede oplagstal afspejler i øvrigt, at de mindre niche-avisers tid langt fra er forbi. Tværtimod.

Information går frem med 4.000 læsere til 111.000 læsere, og Kristeligt Dagblad øger læserskaren fra 85.000 til 103.000 på hverdage.

Blandt de regionale aviser er der også fremgang: Jyske Vestkysten går frem fra 253.000 til 256.000. Fyens Stiftsstidende øger ligeledes med 3.000 til 185.000. Mens Århus Stiftstidende fastholder 179.000 læsere.

Endelig bør det nævnes, at den ugentlige Søndagsavisen, der udkommer i en lang række forskellige lokale versioner rundt i landet, er gået tilbage. Det totale læsertal er faldet fra 1.529.000 til 1.521.000.

På ugeblads-markedet skiller Billed-Bladet sig ud som efterårets højdespringer. Det forestående kongelige bryllup og forlovelsen har tydeligt spillet ind. Læsertallet er således steget fra 719.000 til 772.000. Se og Hør står derimod i stampe med 921.000 læsere.

I magasin-verden markerer National Geographic sig ved en fremgang fra 175.000 læsere til 214.00 og Woman udmærker sig ved en fremgang fra 148.000 til 199.000.