Universitet vil have nærkontakt med erhvervslivet

Forskningsformidling. Syddansk Universitet søsatte mandag en helt ny service, som skal formidle universitetets forskning og få forskernes viden på banen i samfundsdebatten.

Institut for Marketing & Management på Syddansk Universitet i Odense har søsat en helt ny service, som skal formidle instituttets forskning og få forskernes viden på banen i samfundsdebatten.

Erhvervsforskningscentret kaldes Link.SDU og skal tygge og kommunikere forskningsbaseret viden, der både rettes mod den brede offentlighed og skræddersyes til private og offentlige virksomheder.

Desuden vil centret være en aktiv medspiller i udviklingen af samarbejdsprojekter mellem forskere og virksomheder, som både forskningen og erhvervslivet kan få udbytte af.

Fordeling af videnLink.SDU er et initiativ, som vil tage forskningsforpligtelsen alvorligt og integrere den som en naturlig del af arbejdet på instituttet. Selvom videnspredning er blevet en forpligtelse på linje med forskning og undervisning.

Det kan være svært for forskerne at finde både tiden og tonen, og centret skal derfor servicere instituttets forskere med hensyn til at planlægge, vinkle og målrette deres formidling - og desuden stå for kontakten til interessenter udenfor murene. Det skal kort sagt være "The missing link" mellem universitet og samfund, som efterspørges så stærkt.

Forskningsminister Helge Sander stod får åbningen af den nye service, som er den første af sin slags på et dansk universitet.

Det er ofte den samme håndfuld gengangere, der udlægger og fortolker samfundsmæssige begivenheder og tendenser i medierne, men med Link.SDU får det omgivende samfund en professionel sparringspartner, der hurtigt og nemt kan formidle kontakt til et ekspertpanel med solid forskningsbaseret viden om samfundet, forbrugerne og markederne.

Også til web og printI øvrigt fokuserer vi slet ikke kun på at medierne skal bruge vores forskere, siger lederen af det nye center Tessa Gjødesen.

- Vi er også godt i gang med selv at udvikle en række kommunikationskoncepter til både web og print, som formidler forskning på nye, spændende og tilgængelige måder, uden at vi sender seriøsiteten på udvisningsbænken.