Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Med A.P. Møller-Mærsks overtagelse af hollandske Nedlloyd har Århus-baserede Unifeeder i et hug mistet næsten 15 procent af omsætningen, der hidtil er kommet på videre transport af Nedlloyds containere fra de store europæiske havne til Skandinavien, Finland, Baltikum og Rusland.
Samtidig medfører et begyndende pres på fragtraterne også konsekvenser for Unifeeder, der for første gang i mange år har udsigt til en tilbagegang på bundlinjen.
»Containerterminalerne spår en vækst i trafikken på ti procent, men efter at Mærsk har overtaget Nedlloyd, vil vi være tilfredse med status quo i containeromsætningen. Resultatmæssigt tror jeg ikke, det bliver helt så godt. Vi er underleverandør til containerrederierne, og når de begynder at blive presset, så presser de os på prisen, og samtidig er olien blevet dyrere. Det betyder, at vi næppe kan holde samme niveau som tidligere,« siger adm. direktør Peter Bohnsen fra Unifeeder.
Unifeeder og rederiets to stiftere og direktører, Peter Bohnsen og Tonny D. Paulsen, har gennem en årrække skovlet penge ind på at tilbyde feedertrafik for de store linjerederier, for hvem det ikke er en god forretning at betjene samtlige havne i området.
Opgaver i småtingsafdelingen
Peter Bohnsen, der i folkemunde går under tilnavnet Mr. Unifeeder, menes i dag at være Århus' næstrigeste mand efter Herman Salling.
I sidste regnskabsår 2004-05 satte Unifeeder omsætningsrekord på to mia. kr. som følge af den største mængde håndteret gods i rederiets historie. Resultatet før skat blev et overskud på 175 mio. kr.
Peter Bohnsen peger på, at Unifeeder har fået nogle opgaver fra Maersk Line, men Peter Bohnsen erkender, at det tilhører småtingsafdelingen i forhold til den tabte omsætning fra Nedlloyd.
Grundlaget for Unifeeder blev lagt i 1977 på ruinerne af det hedengangne Alfred Hansen Shipping af Peter Bohnsen og Tonny D. Paulsen ved at etablere feedertrafik for de store linjerederier, som havde store problemer med at betjene de mange havne i området.
I dag opererer Unifeeder 36 skibe med en lasteevne på mellem 350 og 950 TEUs (20-fods containere, red.) og har otte kontorer i fem lande.
Satser på Baltikum og Rusland
Sammenlagt håndterede Unifeeder sidste år 1,3 mio. TEUs, hvilket er rundt regnet en tredjedel mere end for fem år siden. Mest aktivitet har Unifeeder i havnen i Hamburg, og så står rederiet for ni ud af ti containere i Københavns Havn og en tredjedel af containeromsætningen i Århus Havn.
Udviklingen stopper dog efter planen ikke dér, selv om der med Peter Bohnsens egne ord er grænser for, »hvor store vi kan blive inden for dette område.«
Unifeeder vil nu satse hårdt på at skabe en større omsætning på feedersejlads til og fra Baltikum og Rusland.
»I Østersøen er Baltikum i høj grad en dynamo, som igen trækkes af Rusland. Vi vil gerne holde en balance i tingene, men totalt set er området omkring Baltikum og Rusland meget interessant. Vi kender området og vil gerne vokse, men nogle gange går det ned ad bakke og andre gange opad. Lige nu synes vi nok, det går mest op ad bakke,« siger Peter Bohnsen.
Alene tre hovedterminaler uden for Skt. Peterborg i Rusland har en containeromsætning på knap én million TEUs, som er mere end dobbelt så meget som for fire år siden.
Desuden forventes Ruslands optag i WTO at understøtte en positiv udvikling.
Udover feederservice af containere satser Unifeeder også på spedition, skibsmæglervirksomhed og særligt en nyere dør-til-dørservice.