Unge vil have tjek på arbejdspladsen

Arbejdspladsens omdømme har betydning for rekrutteringen. 13 danske virksomheder ligger blandt de 100 bedste europæiske arbejdspladser.

»Placeringen har betydning for virksomhederne internt. Vi ser mange virkomheder, der fejrer et godt resultat og benytter det i brandingen over for medarbejderne,« siger direktør Lotte Elmann Wegner. Foto: Great Place to Work® Institute Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

At det betyder noget for unge jobsøgere, hvordan den arbejdsplads de har i kikkerten, vurderes af medarbejderne, har Lotte Elmann Wegner, direktør i Great Place to Work® Institute Danmark, fået tydeligt bevis for.

Konsulentvirksomheden, der i samarbejde med Berlingske Nyhedsmagasin kårer Danmarks Bedste Arbejdsplads, får efterhånden en del opringninger fra nyuddannede, der gerne vil høre, hvordan en bestemt virksomhed ligger i den årlige undersøgelse.

»Det influerer faktisk på virksomhedernes muligheder for at rekruttere de rigtige medarbejdere, hvordan de opfattes i offentligheden,« siger Lotte Elmann Wegner.

»Samtidig er det vigtigt i virksomhedernes interne personalepolitik, at man kan rose sig af at være en god arbejdsplads. Mange virksomheder er begyndt på forskellig vis at fejre deres placeringer både internt og eksternt, erfarer vi.«

13 danske virksomheder fik i denne uge ved en kåring ledet af tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussen (S) bevis for, at de hører blandt de 100 bedste i Europa. De 100 er fundet ved en undersøgelse blandt 125.000 medarbejdere i 15 europæiske lande baseret på undersøgelsen Great Place to Work 2004/2005.

Global benchmarking
»Det særlige er, at det er medarbejderne, der udtaler sig om virksomheden. Dermed får ledelsen et situationsbillede og nogle værktøjer, de kan bruge i deres personalepolitik,« siger Lotte Elmann Wegner.

Virksomhederne skal melde sig til konkurrencen, og de betaler 39.125 kr. for at være med.

»De får en analyse, som de næppe selv kunne gennemføre til en lignende pris. Vi kan mærke på den øgede interesse, at virksomhederne er tilfredse med både konceptet og analysemetoden,« fortæller Lotte Elmann Wegner.

Undersøgelsen gennemføres hvert år i 58 lande verden over.

»Det er en fordel for mange danske virksomheder, som jo arbejder internationalt. De kan benchmarke sig globalt og får dermed en mulighed for at bedømme de enkelte landes afdelinger på en stribe sammenlignelige punkter,« siger Lotte Elmann Wegner.

De danske virksomheder, der er med blandt de europæiske Top 100, er: Kjaer Group, Svendborg, Middelfart Sparekasse, Middelfart, Unimerco, Sunds, Computer Associates Scandinavia, Holte, Microsoft Denmark, Hellerup, Novozymes, Bagsværd, Irma, Rødovre, Dansk Shell, Nærum, Grundfos, Bjerringbro, Pfizer Danmark, Ballerup, Boehringer Ingelheim Danmark, København, Cultivator, Hørsholm, og Frøs Herreds Sparekasse, Rødding.