Ugens vindere og tabere: Nu skal medicinalbosserne køre elbiler

Hver uge kårer Berlingskes »gossipredaktion« vindere og tabere på businessområdet. I denne uge står Novo Nordisk øverst på vinderskamlen efter at have fortalt om store miljøambitioner de kommende år. Til gengæld blev miljøet for hårdt for den tidligere smykkesucces Dyrberg/Kern, der efter konkursen ender på taberlisten.

.
Lars Fruergaard Jørgensen, koncernchef i Novo Nordisk. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Ugens vindere

Den politiske Novo-chef –

Novo Nordisk har ofte fået tæsk i Berlingskes spalter for at tage så høje priser for diabetesmedicin, at mange amerikanere ikke har råd. Men kritikken skal ikke afholde os fra at rose koncernchef Lars Fruergaard Jørgensen for hans klima- og miljøudspil. Fruergaard siger, han er inspireret af sine børn – men formentlig har Novos miljøbevidste ansatte også presset på. I hvert fald lover han nu fuldstændig at fjerne medicinalvirksomhedens aftryk på både miljø og klima, og allerede i 2030 skal drift og transport være klimaneutral, og det er længe før de fleste andre virksomheder, der har meldt lignende mål ud.

En stor udfordring for Novo Nordisk er at få indsamlet millioner af engangsinsulinpenne, som i dag ryger i skraldespanden. Lars Fruergaard Jørgensen har ikke teknologien på plads endnu, men satser på at få det. Det er modigt gjort. På Gossip-redaktionen foreslår vi et pantsystem for det tilfælde, at Fruergaard ikke selv har tænkt på det.

– og den politiske Mærsk-boss

Vi er vænnet til at høre politiske budskaber fra Novo Nordisk – mere usædvanligt er det, når Mærsks koncernchef, Søren Skou, blander sig i EU-debatten forud for valget til Europa-Parlamentet. Søren Skou efterlyser i Børsen et EU med folkelig legitimitet med styr på de ydre grænser, og han fastslår også, at vi har brug for et stærkt og velfungerende EU. Gossip-redaktionen er enig i begge dele.

Søren Skou er bekymret for konsekvenserne for erhvervslivet, hvis polarisering og protektionisme øges. Mærsk-bossen kommer rundt om en stribe emner, som optager ham – herunder cybersikkerhed, klima og Brexit, som han kalder »et wakeupcall for os alle sammen om, at vi ikke kan tage det for givet, at vi er medlem af EU«.

Søren Skou opfordrer vælgerne til at rejse sig fra sofaen og vælge nogle politikere, der har meninger og visioner om at arbejde aktivt sammen med EU. Lad os håbe, vælgerne lytter.

Hun arbejdede sig op til toppen af TV 2

Anne Engdal Stig Christensen var længe mest kendt for at være gift med den tidligere håndboldstjerne og sportschef på TV 2 Morten Stig Christensen, men nu har hun sandelig overhalet ægtefællen karrieremæssigt med udnævnelsen til øverste chef for TV 2. TV 2s bestyrelse har – sikkert klogt – søgt i den interne talentmasse efter Merete Eldrups afløser frem for at tage chancen med et nyt eksternt kort.

TV2's indholdsdirektør, Anne Engdal Stig Christensen, bliver ny administrerende direktør for TV2. Hun erstatter Merete Eldrup. Fold sammen
Læs mere
Foto: Miklos Szabo/ TV 2 Presse/ Ritzau Scanpix.

Anne Engdal blev ansat første gang på TV 2 for 25 år siden som marketingkoordinator og tog senere springet til programplanlægning. Så var hun væk nogle år, men de seneste fem år har hun været tilbage på TV 2 som en del af ledelsen. Hun har vist, at hun kan kombinere sin fornemmelse for public service på den ene side med sin kommercielle forståelse på den anden.

Hun roses for, at hendes store force er evnen til at aflæse almindelige danskere og forstå, hvad de har brug for og hvornår. Den evne er guld værd for mange virksomheder, som må misunde TV 2 for, at stationens nye direktør kan det.


Ugens tabere

Dynamisk smykkeduo må kaste håndklædet

Dét, der længe var en glittet og guldrandet succes, er nu endt som en kedelig konkurshistorie for den mangeårige smykkeduo Henning Kern og Gitte Dyrberg.

De to har gennem 29 år stået i spidsen for den i mange år succesfulde smykkevirksomhed Dyrberg/Kern, og de har i den grad været blandt de toneangivende, når det gælder smykker og accessories til en bred skare af folk.

Gitte Dyrberg og Henning Kern, smykkedesignere, står bag firmaet Dyrberg og Kern, der nu er gået konkurs. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jan Jørgensen.

Men efter årtier med stor succes har bl.a. store ekspansionsplaner i udlandet kostet dyrt. Så dyrt, at man løb ind i en række underskud og nu er kommet så langt ud at hænge, at man ikke længere kan betale regningerne.

Et forsøg på at sælge virksomheden er foreløbigt heller ikke endt med succes, hvorfor selskabet er blevet taget under konkursbehandling.

Historien fortæller også noget om, at det er svært at blive på toppen, når man designer og lever af at fange kunder til modeprægede ting, hvad enten det drejer sig om tøj eller f.eks. smykker. Det, der virkede sidste år, og det, der storsolgte tidligere, er pludselig overhalet af noget nyt og mere spændende.

Ikke flere Red Bull til Fakta-direktøren, tak

Historien melder intet om, hvordan energidrikken Red Bull sælger i discountkæden Fakta.

Men spørger man den øverste Coop-direktør, Peter Høgsted, så tyder noget på, at Faktas egen direktør i hvert fald er storaftager af den søde drik.

For Fakta-direktør John Hornbech Christensen blev i hvert fald beskyldt for at have drukket en energidrik for meget, da han forleden frejdigt proklamerede, at han ville stå i spidsen for åbningen af en stribe nye Fakta-butikker.

Nej, det kommer du ikke til, lød det umiddelbart efter fra Peter Høgsted – og med en samtidig melding om, at John Hornbech Christensen nok havde drukket for meget energidrik.

Det er lidt af en begmand for Fakta-direktøren sådan at blive undsagt af sin egen topchef. Men det er egentlig også udtryk for, at man i Coop åbenbart ikke helt kan finde ud af at afstemme, hvad man vil og skal – og ikke mindst, hvad man siger til offentligheden. Den slags plejer så store virksomheder at have styr på. Så mon ikke der er et styk Fakta-direktør på vej på mediekursus.

Hard-Kåre-glansen holder. Men kun lige akkurat

Det var sådan set ikke så ringe det der regnskab, som Teva-direktør Kåre Schultz afleverede torsdag eftermiddag.

Problemet for Kåre Schultz er bare, at han – i hvert fald af danske investorer – vurderes ud fra andre kriterier, end når de fleste andre topchefpræstationer kommer under luppen.

For Kåre Schultz opnåede jo nærmest heltestatus under sin tid som topchef i Lundbeck, hvor han afleverede opjustering på opjustering og gjorde rigtigt mange investorer både velhavende og glade.

Så da han rykkede til Israel og kopiproducenten Teva, rykkede mange danskere med i form af danske investeringer på omkring 350 mio. kr. i det israelske selskab.

Men selv om det er gået fornuftigt i Teva, så har selskabet slet ikke leveret de kursspring, som mange nok havde drømt om. Derfor er Kåre Schultz – rimeligt eller urimeligt? – under særlig overvågning af de mange danske investorer.

Og torsdagens regnskab, som var net uden at være prangende, gav heller ikke grobund for fornyet voldsom begejstring. Mindre må måske simpelthen gøre det, eller også skal Hard-Kåre, som nogle kaldte ham, måske bare have et nyt kælenavn.