Ugen, da Wang Wei tjente 14 mia. kr. om dagen

Han begyndte som buddreng og er i dag chef for 117.000 ansatte. Wang Weis pakkeimperium gjorde ham i denne uge til en af Kinas rigeste.

Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere

Wang Wei er ikke en type, der soler sig i mediernes spotlys. Så vidt vides har han kun givet et enkelt interview. Det var til Folkets Dagblad tilbage i 2011. Her fortalte han, hvordan han som ung på ulovlig vis transporterede pakker over grænsen mellem Hong Kong og det kinesiske fastland.

De såkaldte »sorte forsendelser«, som han kalder dem i interviewet, var begyndelsen på et forretningsimperium, der i dag tæller 36 fragtfly, 15.000 køretøjer og en hær af bude. Alle er en del af firmaet SF Express, som den kinesiske entreprenør stiftede i begyndelsen af 1990erne, og som sidste fredag gik på børsen i den sydkinesiske by Shenzhen.

Efter weekenden steg kursen så meget, at værdien af Wang Weis aktier voksede til, hvad der svarer til 14 mia. kr. om dagen.

Ifølge Bloombergs milliardærindeks strøg han ind på en tredjeplads over Kinas rigeste med en formue på 187 mia. kr. Havde det ikke været for et lille dyk i efterspørgslen sidst på ugen, var Wang Wei blevet Kinas rigeste.

Hans historie er på mange måder fortællingen om de seneste årtiers voksende kinesiske middelklasse, der har gjort det kommunistiske Kina til et forbrugersamfund, hvor købestærke kunder stiller krav om at få varen leveret til døren.

Den nu 46-årige Wang Wei flyttede som barn med familien til Hong Kong. Her tog han en gymnasieuddannelse og begyndte at løbe ærinder for sin onkel. Han lånte 100.000 kr. af sin far og brugte dem til at etablere sit firma, købe en budvogn og ansætte en håndfuld medarbejdere.

Timingen kunne ikke have været meget bedre. Kinas gradvise åbning mod omverdenen begyndte i den sydlige del af landet – ofte ført an af entreprenante og risikovillige Hong Kong-kinesere.

Wang Wei åbnede i 1993 et kontor inde på fastlandet. Dengang var det kun det kinesiske postvæsen, der måtte levere pakker, men det så han stort på. Til sidst fik han sin tilladelse. Lige siden har SF Express været blandt Kinas største privatejede budselskaber. Sidste år med en omsætning på over 400 mia. kr.

Man behøver ikke opholde sig længe i trafikken i en af Kinas storbyer for at spotte et af selskabets bude. De ses ofte i bybilledet på deres trehjulede, eldrevne køretøjer. SF Express var også det første firma, der fik tilladelse til at fragte varer med fly og har i dag planer om at bygge sin egen fragtlufthavn i det centrale Kina.

Tog en bagvej til børsnotering

Så Wang Wei og hans foretagende har længe været en kinesisk succeshistorie. Alligevel har den seneste uges efterspørgsel på firmaets aktier været større end ventet. Normalt er en børsnotering i Kina en langsommelig affære, der kan tage op til tre år at få gennemført. I stedet valgte SF Express en alternativ og hurtigere vej til aktiemarkedet. Sidste år fik Wang Wei grønt lys til at foretage en såkaldt bagdørsnotering. Han købte ganske enkelt et allerede børsnoteret selskab og ændrede dets navn. En virksomhed i metalindustrien blev på den måde til aktieselskabet SF Holding.

Det er der ikke noget ulovligt i, men metoden og den enorme interesse har alligevel skabt en del bekymring. Ifølge det anerkendte kinesiske finansmedie Caixin har risikoen for ulovlig aktiespekulation vakt myndighedernes opmærksomhed.

At Wang Wei valgte den hurtigere, men også mere risikable vej på børsen, skyldes givetvis, at mange af hans konkurrenter har gjort det samme. Fire af Kinas største logistikfirmaer har på den måde fået fyldt pengetanken godt op.

Mange analytikere forventer derfor, at branchen står over for en konsolidering, hvor kun få vil overleve. Der bliver allerede leveret omkring 31 milliarder pakker i Kina om året, men selv om markedet fortsat vokser, er konkurrencen intens.

Hvordan Wang Wei har i sinde at tackle den kommende pakkekrig vides ikke – han holder sig som altid i baggrunden. Et hemmelighedskræmmeri, der ikke har gjort interessen for ham og hans firma mindre. Ifølge avisen Financial Times har repræsentanter for kapitalfonde været villige til at betale flere hundredtusinde kroner for at mødes med den stenrige erhvervsmand.

Lasse Karner er Berlingskes korrespondent i Kina