Ugebladskoncernen vil satse digitalt

Selv om Aller valgte at holde sig ude af kampen om TV 2, så vil ugebladskoncernen have del i nye markeder og gør klar til en digital offensiv.

Skomager bliv ved din læst! Sådan har filosofien været i mere end 130 år hos Aller-koncernen i Valby. Ugeblade til Familien Danmark har været den absolutte grundsten og er det stadig. Og selv med det seneste strategiskifte med satsninger på nye magasiner, så har bladmastodonten alligevel været gennemsyret af en tankegang om at »gøre det, man er bedst til«.

Men det behøver ikke betyde, at man ikke skal satse nyt. Og ifølge adm. direktør Pål Thore Krosby gør Aller Press langsomt klar til at indtage nye markeder.

Nye muligheder
»Jeg tror vi er nødt til at holde muligheden åben. Også selv om vi har valgt ikke at byde på TV 2 og ej heller gik ind i radio, så skal vi følge med udviklingen,« siger han.

Konkret betyder det, at Aller vil have del i det hastigt voksende marked af medier på nettet og til moderne mobiltelefoner. Endnu er det for tidligt at tale om konkrete produkter og Aller planlægger ikke selv at gå ud at lave billeder og lyd.

»Men vi kommer til at opgradere internetsatsningen,« siger Pål Thore Krosby, der indrømmer, at man på magasinfronten i en række år »sov i timen« og lod nye forlag som Benjamin få lov til at få en god del af markedet.

»Det ønsker vi ikke at gøre igen. Vi skal ikke se en verden køre forbi os. Og det ligger også i den ny strategi: Forandre for at bevare.«

Aller Press vil derfor i 2005 både lancere endnu en række nye bladtitler, for at dække huller i markedet - selv om det bliver stadig sværere at finde nye nicher - og derudover gøre klar til en elektronisk udvikling. Blandt de mere løse tanker er ugebladssladder leveret til mobilen eller lignende former for tjenester på nettet.

Allers adm. direktør ønsker dog ikke at afsløre, hvilke konkrete projekter, som overvejes søsat næste år.

»Vi skal være med i front, men vi skal ikke lede den tekniske udvikling,« siger Krosby.