Bilforhandlere i Danmark forventer faldende priser den kommende tid.
I august var det otte procent af bilforhandlerne, der forventede lavere priser, og i september steg det til hver femte, viser tal fra Danmarks Statistik.
Det skyldes blandt andet skærpet konkurrence på markedet, hvor flere kinesiske mærker er kommet til. Flere bilproducenter har i løbet af året annonceret prisfald på deres biler, blandt andre elbilvirksomheden Tesla, der i april satte prisen drastisk ned på deres modeller.
Forbrugerøkonom hos FDM Ilyas Dogru siger til Finans, at forhandlerne især forventer lavere priser på elbiler.
»Medmindre der kommer et eksternt chok i markedet, så er det forventningen, at slutningen af året og næste år er fyldt med knaldtilbud på elbiler,« siger han.
Årsagen til det er, at der er en lav efterspørgsel på særligt elbiler i Sydeuropa, forklarer Thomas Møller Sørensen, der er branchedirektør i DI Bilbranchen, til Finans. Det skyldes, at infrastrukturen ikke hænger ordentligt sammen med ladestanderne, og befolkningen ikke får tilskud til at købe elbiler af regeringen. Derfor er der kun Nordeuropa tilbage at afsætte bilerne i.
Også i oktober sidste år faldt elbilpriserne meget, og her forklarede Jan Lang, chef for markedsindsigt og pr-chef hos Bilbasen, til Berlingske dengang, at der var to årsager til det:
Den ene var, at forhandlerne forsøgte at nedsætte deres risiko for ikke at ende med at stå tilbage med elbiler, som de ikke kunne sælge grundet markedets værdi.
Og den anden årsag var, at der blev produceret rekordmange elbiler i Europa, samtidig med at der var lav parathed til at erhverve en elbil i Sydeuropa. Derfor kom der mange elbiler på markedet, og forhandlerne kunne ikke komme af med dem alle – og derfor faldt priserne.
Elbiler er blevet meget populære i Danmark, og salget af elbiler fortsætter med at sætte rekord – lige nu er ti procent af alle personbiler på de danske veje fuldelektriske. Derudover slog august rekord, da salget af nye elbiler udgjorde 55 procent af alle nye solgte biler, skriver FDM.
Alle nye biler og varevogne solgt inden for EUs grænser må fra 2035 ikke afgive CO₂-udledning. Det er vedtaget af EU.