Udsigt til gode tider for dansk skibsfragt

Genopbygningen af de katastroferamte områder i Sydøstasien kan få fragtraterne til at stige i et i forvejen efterspurgt marked.

Jordskælvet og den efterfølgende flodbølge i Det Indiske Ocean kan få fragtraterne til at stige igen, efter at de for både tørlast og olietankere er faldet med 10-30 pct., siden de toppede for fire uger siden, skriver RB Børsen tirsdag eftermiddag. Blandt andre danske rederier med tørlastskibe kan gå gyldne tider i møde, fordi fragtraterne vil stige som følge af genopbygningen af de katastroferamte områder i Sydøstasien. Blandt de danske rederier på markedet for tørlast er J. Lauritzen, Torm og Norden.

- I forvejen er det et marked, som har været presset af høje rater gennem lang tid som følge af blandt andet stor efterspørgsel i Kina. Genopbygningen af de katastroferamte områder vil kunne give overefterspørgsel efter bulkskibe, og de er i forvejen er en mangelvare. Derfor skal der ikke meget til at presse raterne op, vurderer senioraktieanalytiker i investeringsbanken HSH Gudme, Stig Frederiksen.

Indtil videre fastholder Alm. Brand Børs en købsanbefaling af både A. P. Møller - Mærsk og Torm, mens Norden-anbefalingen fortsat lyder på akkumuler. Alle tre aktier lå dog til et fald på Københavns Fondsbørs tirsdag middag.



sbh@berlingske.dk