Udenlandske annoncehajer kan ikke ramme dig

Fupfirmaer. De udenlandske annoncehajer har i løbet af sommeren været på jagt i det danske erhvervsliv. Hvis man som virksomhed er kommet til at skrive under på noget, skal man blot ignorere "hajerne", lyder rådet fra en ekspert.

En lang række danske virksomheder har i løbet af sommeren modtaget et officielt udseende brev fra EU Company Directory. I disse globaliseringstider kan udsigten til en placering i et centralt europæisk register virke fristende. Men det er det ikke.

For ligesom med de berygtede annoncehajer på de hjemmelige breddegrader er det fup og fidus. Prisen står med meget småt i bunden af brevet. 2940 euro svarende til over 21.000 kroner for at stå i et register.

ErhvervsBladet har de seneste måneder modtaget henvendelser fra adskillige virksomhedsejere, der har gjort bekendtskab med førnævnte firma.

Et andet firma, som danske virksomheder har fået en sommerhilsen fra, er European City Guide med domicil i Valencia. Skrivelsen ligner det som EU Company Directory sender ud. Man bliver optaget i "guiden", hvis man indsender rettelser til firmaet. Med meget småt fremgår det, at det koster 987 euro for optagelsen.

Ligner en bekræftelseI Håndværksrådet kender man godt til de to firmaer. De har været aktive i en række år og særligt om sommeren, når virksomhedernes ledelse holder ferie, slår de til.

- Deres henvendelser er lavet på den måde, at det ligner en bekræftelse. Man skal blot udfylde få oplysninger og derefter sende brevet tilbage. Det ser ikke forpligtende ud, forklarer Jeppe Rosenmejer, der er jurist og ekspert i annoncehajer ved Håndværksrådet.

Selve udformningen af brevet er ifølge Jeppe Rosenmejer både annoncehajernes styrke og svaghed. For der er ganske giver mange, som ikke lægger mærke til det, der står med småt og skriver derefter under.

Skal hente pengene i DanmarkDet er ikke heldigt, hvis man skriver under på dokumenterne. Men det er heller ikke en katastrofe. For den form for aftale vil aldrig holde ifølge dansk lovgivning, da væsentlig vilkår skal fremgå af aftalen. Og pris bliver juridisk set opfattet som væsentlig vilkår.

Lovgivning variere dog fra land til land og annoncehajerne vil ganske givet forsøge at få den danske virksomhedsejere dømt i et andet land, hvor lovgivning er adskiller sig på det her område.

- Selvom det skulle lykkes annoncehajerne at få en virksomhed dømt, skal fupfirmaet jo stadig til Danmark og hente pengene. Det er ikke en ukompliceret sag for sagen skal frembringes for fogedretten, forklarer Jeppe Rosenmejer, der tvivler på, at hajerne vil gå gennem så meget besvær for at få pengene. Ifølge ham er annoncehajernes intention at skræmme virksomhederne til at betale med det samme.