Uber taber 1 mia. dollar om året i Kina

På grund af hård konkurrence med den lokale rival Didi Kuaidi taber Uber mere end 1 mia. dollar, godt 6,7 mia. kr., om året i Kina.

ARKIVFOTO. Fold sammen
Læs mere
Foto: ANDREW CABALLERO-REYNOLDS

Det skriver Financial Times.

- Vi er profitable i USA, men vi taber over 1 mia. dollar om året i Kina. Vi har en hård konkurrent, der taber penge i hver eneste by de eksisterer i, men de køber markedsandele op, siger Travis Kalanick, administrerende direktør for Uber, ifølge Financial Times til tech-sitet Betakit.

Travis Kalanick mener, at Ubers afgørende forskel er muligheden for at dække det kinesiske underskud med overskud hentet andre steder, eksempelvis på det amerikanske marked, mens den kinesiske konkurrent tyr til fundraising og subsidier.

- Jeg foretrækker at bygge frem for at fundraise. Men hvis jeg ikke deltager i fundraising-bonanza'et bliver jeg klemt ud af andre, der køber deres markedsandele, siger Travis Kalanick ifølge Financial Times. Uber har rejst mere end 10 mia. dollar til dato.

Didi Kuaidi har afvist Ubers kommentarer om selskabets finansielle forhold som usande og hævder at gå i nul i mere end halvdelen af de 400 kinesiske byer, selskabet opererer i. Selskabet har desuden investeret i Ubers rivaler andre steder i verden, eksempelvis Lyft i USA.

Ubers kinesiske satsning understreges af ambitionen om at være til stede i dobbelt så mange byer som nu ved udgangen af 2016, og dermed nå op på knap 100 byer.