Uærlig kunde førte til konkurs

Bommert. Det kostede murermester Søren Laursen en firmakonkurs af den simple grund, at han stolede for meget på en ny kunde. Han har dog ikke droppet murerfaget. Tværtimod har han brugt sin bommert til at blive klogere.

Han har været i murerfaget siden 1972. Alligevel begik murermester Søren Laursen fra Rønde på Djursland for fire år siden sit livs brøler, som han på trods af sine 30 år i faget endnu ikke havde prøvet på egen krop. Han stolede på en kunde. En bommert, som blev så dyr, at hans murervirksomhed gik konkurs.

- Kunden var en kvinde, som skulle have en tilbygning til sit hus. Alle mine håndværkere arbejdede i tre måneder med huset under forvisning om, at betalingen selvfølgelig kom bagefter, som den plejer. Vi har jo normalt tillid til folk, så det bekymrede os ikke synderligt, at betalingsdatoen blev overskredet til at starte med. Men efter den første måned kunne vi fornemme, at noget var galt, og hendes undskyldninger blev stadig mere løgnagtige, fortæller Søren Laursen.

Og den fornemmelse var rigtig.

Pengene kom aldrig, huset blev solgt på tvangsauktion, og Søren Laursen måtte tre måneder senere vinke endeligt farvel til sin virksomhed og sine håndværkere.

Kvindelig kraft og saftSelvom det var en kvinde, som tog livet af Søren Laursens virksomhed var det paradoksalt nok også en kvinde, som gav liv til en ny af slagsen. Hans kone tog for halvandet år siden intiativ til at starte en ny virksomhed, Haurballe ApS, som i dag lever i bedste velgående.

Og den nye virksomhed bærer præg af den gamle kundebommert. I dag driver Søren Laursen nemlig virksomhed med nogle helt andre arbejdsprocedurer.

- Vi sørger for at få penge løbende under arbejdet, og vi gør vores yderste for at tjekke, at kunderne rent faktisk har de penge til rådighed, som de påstår. Og så er langt de fleste kunder nogle, som vi har betjent gennem længere tid, så vi ved, at vi kan stole på dem. Nye kunder skal ikke regne med af få helt den samme tillid, siger Søren Laursen.