Tysklands bilsalg går tilbage

Tallet af nyregistreringer på det tyske bilmarked er gået tilbage i årets syv første måneder, men eksporten stormer fremad.

BERLIN: Tyskerne har i årets syv første måneder købt færre biler end i samme tidsrum 2003. Årsagen er den rekordhøje oliepris, fortsat usikkerhed i befolkningen og den dermed følgende uvilje mod at anskaffe langvarige forbrugsgoder, sagde formanden for automobilindustrien (VDA) Bernd Gottschalck i går.

Siden januar er der indregistreret godt 1,92 million nye køretøjer, en nedgang på to procent. Afmatningen er sket på trods af en lang række nye modeller, bl.a. den femte udgave af VWs Golf, der ikke er blevet den sællert, som Folkevognsfabrikkerne havde håbet.

VDA regner nu kun med 3,24 millioner nyregistreringer for 2004, hvor man tidligere havde skønnet, at tallet ville blive 3,35 millioner.

BMW mod strømmen
Der er dog også positive nyheder. Selv om også juli viste nedgang i antallet af nyregistreringer, har man i denne måned fået flere ordrer end samme måned sidste år. Fremgangen her er seks procent. Samtidig har eksporten - som i andre brancher - højkonjunktur. Der er solgt 2,2 millioner personbiler fra januar til juli, fem pct. mere end sidste år. Efterspørgslen er steget især hos de nye EU-medlemmer samt Tyrkiet, Kina og Japan.

»Vi lever stadig mere af eksporten,« sagde Gottschalck.

Den indenlandske tilbagegang er sket, selv om bilfabrikkerne, som i USA, tilbyder kunderne store rabatter og ekstraudstyr for at skubbe salget i gang.

Der er dog store forskelle mellem de forskelle fabrikker. Mens DaimlerChrysler har tilbagegang melder f.eks. BMW-fabrikkerne om stadigt øget salg. Baggrunden er, mener eksperter, at Mercedes-modellerne fra DaimlerChrysler anses for at være forældede, at bilerne har for mange fejl, og at værkstederne har et ry for dårlig service. BMW derimod roses for en dynamisk modelpolitik, høj kvalitet og gode værksteder.