Tyskland melder klar til motorvejsafgift 1. jan.

Fra 1. januar opkræves afgift for lastvogne på tyske motorveje. Det indviklede Toll Collect-system skulle have været indviet for halvandet år siden, men virkede ikke. Efter lang tids baksen lover man nu, at det fungerer.

BERLIN: Efter halvandet års tumult gav Tysklands trafikminister Manfred Stolpe i går startskuddet til en motorvejsafgift for lastbiler, der skal give tre milliarder euro (22 mia. kr.) ekstra til statskassen og får betydning også for danske vognmænd.

Det såkaldte Toll Collect-system skulle være begyndt i sommeren 2003, men har været forfulgt af uheld, ikke mindst på grund af avanceret satellitteknik, som ikke virkede. I går meddelte Stolpe, at systemet nu er foreløbig godkendt og startklar, så det kan gå i gang 1. januar.

Afgiften - i snit 12,4 cent (93 øre) pr. kilometer - opkræves for alle lastbiler over tolv ton på tyske motorveje. Registreringen foregår enten over internettet, på automater ved grænseovergange og benzinstationer eller med en såkaldt on board unit (OBU), der indbygges i førerhuset og automatisk sender signaler til Toll Collect ved brug af motorvej.

Den sidste model er især tænkt for storbrugere, men Toll Collect er kun kommet af med godt halvdelen af i alt en halv million OBUs - dels fordi især udenlandske vognmænd har holdt sig tilbage, dels fordi tyske speditører, som ønskede dem, ikke altid kunne få så mange, som de havde brug for.

Toll Collect hævder imidlertid, at det meste er under kontrol, og at man ved prøvekørsler har opnået en registreringskvote på 99,3 pct., et pænt stykke over minimumskravet på 95 pct. Den første tid skal 5.000 hjælpere vejlede chaufførerne på knudepunkter, f.eks. ved grænserne. Der kan opstå 15-20 minutters ventetid, men ingen 20 kilometer lange køer, loves der. Vognmændene, som har iagttaget det sidste par års bestræbelser, er en anelse skeptiske.