Tyske metalarbejdere varmer op til storstrejke

IG Metall kræver fire pct. mere i løn og vil ikke høre tale om længere arbejdstid. Punktstrejker skal tvinge arbejdsgiverne til at makke ret.

Tyske metalarbejdere varmer op til storstrejke - 1
De tyske arbejdsgiveres argumenter for længere arbejdstid synes ikke at gøre større indtryk hos IG Metall, der tværtimod tager klassiske kampmidler i brug: Natten til i går drog strejkende arbejdere gennem Daimler-Chryslers fabriksområder ved Stuttgart og Mannheim med brændende fakler og transparenter. Punktstrejker og demonstrationer fortsatte dagen igennem. Et hedt forår er i vente. <br>Foto: Reuters Fold sammen
Læs mere
BERLIN: Endnu inden tysk økonomi er sprunget rigtigt i gang efter flere års stagnation indledte fagforbundet IG Metall i går punktstrejker over store dele af forbundsrepublikken. Målet er at tvinge arbejdsgiverne til en lønforhøjelse på fire procent og afværge en udvidelse af arbejdstiden, som industrien ellers har ønsket.

Strejkerne begyndte på udvalgte virksomheder, især bilfabrikker, i Baden-Württemberg, Bayern, Rheinland-Pfalz, Hessen, Niedersachsen og Berlin. Ud på morgenen var der yderligere aktioner, der alle varede nogle timer, i Thüringen og Saarlandet.

Arbejdsgiverne har hidtil tilbudt lønforhøjelser på 2,4 pct. i løbet af 27 måneder. Desuden ønsker man en såkaldt arbejdstidskorridor på mellem 35 og 40 timer om ugen. Dermed håber arbejdsgiverne at kunne tilrettelægge arbejdsugen mere fleksibelt, i stedet for som nu, hvor den i Vesttyskland er på 35 timer.

IG Metall, der er verdens største industriarbejderforbund, afviser modpartens ønsker på det bestemteste. I modsætning til f.eks. det danske arbejdsmarked, hvor parterne især siden 1998 har bestræbt sig på at undgå konflikter for at modvirke jobeksport til udlandet, markerer IG Metall sig med en aggressiv, næsten krigerisk taktik. IG Metalls chef Jürgen Peters truede i går åbent med en storstrejke. Selv den mere forhandlingsorienterede næstformand Berthold Huber kaldte gårsdagen for »en optakt« til yderligere protester. »Jeg går ud fra, at de vil tage til de kommende dage,« sagde han.

Arbejdsgivernes forhandler i det sydvestlige Tyskland, der på grund af bilfabrikker som Daimler-Crysler sædvanligvis må agere prøveklud i metalkonflikter, er, ikke overraskende, urolig. »Så længe man forhandler, bør man egentlig ikke tænke på en katastrofe som arbejdskamp,« siger Otmar Zwiebelhofer fra Südwestmetall.

For IG Metall synes især ønsket om længere arbejdstid at være en rød klud. »De ruller overenskomsten baglæns,« erklærer formand Jürgen Peters. En forlængelse af arbejdstiden vil ifølge Peters føre til yderligere 400.000 ledige.

Arbejdsgivernes argument for øget arbejdstid i en tid, hvor Tyskland har over fire millioner ledige, er, at de højt specialiserede medarbejderes færdigheder ikke udnyttes ordentligt. Det svækker konkurrenceevnen, hedder det. Allerede nu fremstiller f.eks. Folkevognsfabrikkerne en del af deres produkter i udlandet - og ikke kun på fjerne markeder som Mexico, men også lige om hjørnet i Tjekkiet. Lignende forhold gør sig gældende for BMW, Porsche og Daimler-Crysler.