Tysk togchef i bestikkelsessag

De tyske jernbaner fik en god aftale om nærtrafik i en delstat. Kort efter blev trafikministeren ansat som rådgiver hos jernbanerne. Det er mistænkeligt, siger statsadvokaturen.

Læs mere
Fold sammen
BERLIN: Chefen for de tyske jernbaner (DB), Hartmut Mehdorn, er blevet indblandet i en mulig bestikkelsessag.

Mehdorn mistænkes ikke for at have stukket penge eller togbilletter i egen lomme. En undersøgelse iværksat i denne uge skal derimod afsløre, om en tidligere trafikminister i delstaten Brandenburg indgik en aftale med DB, som var ufordelagtig for hans egen region, men givtig for ham selv.

Den forhenværende minister, Hartmut Meyer, gik med til en aftale om nærtrafik i 2002. Kontrakten blev afsluttet uden at sende opgaven i offentligt udbud og sikrede DB de mest profitable strækninger i delstaten, som omgiver Berlin. Aftalen løber frem til 2012.

Meyer trådte 11 måneder efter, at aftalen var i hus, overraskende tilbage og blev rådgiver for DB. Det har fået statsadvokaturen til at mistænke Meyer for at være korrupt og Mehdorn for at korrumpere ham.

Myndighederne har ransaget Meyers hjem og DBs hovedkvarter i Berlin samt et konsulentfirma. DB afviser, at der er sket noget som helst ulovligt.

»Vi understøtter statsadvokaturen i dens arbejde og er sikre på, at beskyldningerne snart vil vise sig at være grundløse,« siger en talsmand.

Sideløbende med undersøgelsen skal Brandenburg også tage stilling til et brev fra EU-Kommissionen til forbundsregeringen. Her udtrykker Kommissionen tvivl om, hvorvidt Brandenburg-aftalen og lignende kontrakter i fire andre delstater overhovedet er lovlige. Kommissionen mener, at den slags opgaver skal udskrives i europæisk licitation. Det er ikke sket. Mehdorn og Brandenburg har altså problemer på to fronter.