Tvivlsom økonomi i Avisen hver/DAG og Aftenposten

Det løber slet ikke rundt for den ny gratisavis i Nordsjælland »Avisen hver/DAG«, som efter halvanden måned har yderst få annoncer. Aftenposten får det næppe lettere, siger mediebureauer.

De to nye gratisaviser i Nordsjælland - »Avisen hver/DAG« og »Aftenposten« - kan se frem til en uhyre lang sej kamp om annoncekroner og det er tvivlsomt, om økonomien overhovedet kommer til at hænge sammen. Sådan lyder den hårde dom fra stort set samtlige mediebureauer efter at »Avisen hver/DAG«, der udgives af Politikens Lokalaviser, har været på markedet i godt halvanden måned med yderst få annoncer.

Og situationen bliver ikke lettere, når konkurrenten »Aftenposten« fra tidligere B.T.-redaktør Kristian Lund også kommer på gaden.

»Så bliver det som at rive pengesedler i stykker i det nordsjællandske,« som en kilde i branchen udtrykker det.

Allerede nu dumpes priserne på annoncer voldsomt og adm. direktør for Politikens Lokalaviser, Jan Halling, medgiver da også, at man er langt fra at få overskud på den nye avissatsning.

»Vi er indstillet på en lang investeringshorisont. Det vil sige mere end et halvt år, for vi har jo set et voldsomt prisfald på annoncerne,« siger Jan Halling og anslår, at der er brug for en omsætning på 50-60 mio. kr, hvis der skal være plads til begge aviser.

Men ifølge Thorsten Lehrmann, der er ekspert i aviser på mediebureauet Mediaedge:cia, så er det et spørgsmål, om det overhovedet kan lade sig gøre at nå op i det leje. Det kræver nemlig omkring 14-15 helsides annoncer dagligt.

»Det kan derfor ikke være nogen god forretning, som det ser ud nu,« siger han med henvisning til en opgørelse fra Gallup Adfacts over annoncemængden i »Avisen hver/DAG« for de første tyve dage. Her har avisen blot 4,6 helsides annoncer i snit dagligt, og så er flere af dem ovenikøbet egenannoncer, som ikke giver penge.

Direktør for mediebureauet Mindshare, Martin Rasmussen, tvivler ligeledes på bæredygtigheden:

»Vi er lidt bange for, at det her bliver »DAGEN« nummer to. Altså endnu et flop. Det eneste, der kan gøre en forskel er, at der er tale om gratis-medier,« siger Martin Rasmussen.

Ansvarlig for trykte medier i Mediacom, Niels Christian Skjøth, venter en priskrig, hvor aviserne ikke kan leve af deres annoncer.

»For hvad vil aviserne kunne tillade sig at sige nej til? Det bliver en negativ spiral, hvor priserne bliver utroligt lave,« siger han.

Niels Egerup, fra mediebureauet OMD, tror, de nye gratisaviser maksimalt kan sælge annoncer til 10.000 kr. for en helside. Når det samtidig årligt koster 15 mio. kr. alene at trykke aviserne, så er der lang vej.

Jan Halling understreger, at man ikke vil opgive den nordsjællandske satning.