TV-oversigter i dagbladene sættes på auktion

TV-stationerne får fremover mulighed for at købe sig til bedre placering på TV-siderne i landets aviser. Firmaet TV Listing vil sælge pladsen i de større dagblade på auktion. TV Danmark advarer.

Læs mere
Fold sammen
Kampen om høje seertal skal fremover føres direkte i de daglige programoversigter i landets større aviser.

TV-oversigterne, som hidtil har været gratis reklameplads, vil til efteråret blive sat til salg for et år ad gangen på auktionsbasis. Bag initiativet står Einar Nicolaisen fra selskabet TV Listing og foreløbig har bl.a. Politiken, Jyllands-Posten, Berlingske Tidende, Urban og B.T. valgt at indgå et samarbejde.

1

»Som det er i dag forærer dagbladene synlighed til TV-stationerne svarende til flere hundrede millioner kr. årligt. Det er denne synlighed, der fra efteråret bliver solgt på markedsvilkår til de højest bydende TV-stationer,« oplyser han.

TV Listing er et enkeltmandsfirma og, ifølge Berlingske Tidendes oplysninger, uafhængigt af dagbladene og tv-stationerne. Einar Nicolaisens fungerer som sådan som mellemmand ved auktionerne.

Konkret er projektet solgt til hvert enkelt dagblad, som så selv varetager den praktiske implementering af auktionen. Hvert dagblad må selv definere, hvad på TV-siderne, der skal sættes til salg. Det er dog kun placeringen og ikke det redaktionelle indhold som er til salg.

Godt for små TV-stationer
På mediabureauet Mediacom vurderer nordisk direktør, Jonas Hemmingsen, at det især vil komme de mindre TV-stationer til gode, at de pludselig får mulighed for at stå foran dagens TV-program fra eksempelvis DR og TV 2 og måske ligefrem helt udkæmpe de store mastodonter.

»Der er ingen tvivl om, at dem der har mest at vinde er de mindre stationer - eksempelvis Discovery, men også TV Danmark, Kanal 5 og TV3,« siger Jonas Hemmingsen, der kalder det »tankevækkende, at dagbladene har kunnet finde ud af at kommercialisere det her«.

Annoncedirektør i Berlingske Tidende, Søren Hyldgaard, håber på at indgå de første aftaler i løbet af efterået:

»Vi ved, at TV-oversigterne er adfærdsstyrende for, hvordan aften-TV-seningen foregår. Og hvis DR og TV 2 ryger helt ud af hovedprogramlisterne og over på de forrige sider i flere af de større dagblade, så vil det klart vende op og ned på TV-seningen. Derfor er der mange penge i det her,« siger Søren Hyldgaard, der forventer over en mio. kr. årligt i indtægter.

Selskabet TV Listing tager ifølge Berlingske Tidendes oplysninger et salær på 12 procent og satser på en samlet omsætning fra alle de store dagblade på op mod 10 mio. kr. årligt.

TV Listing er i disse dage på turne rundt til TV-stationerne for at lancere ideen. På mandag mødes man med administrerende direktør for TV Danmark, Henrik Ravn. Han er dog på forhånd temmelig skeptisk:

»Vi synes selvfølgelig det er en uheldig udvikling, at ting, der før var gratis, og som vi opfatter som almindelig forbrugerinformation og service til avisens læsere, nu skal gøres kommercielt. Det er et signal om, at det kan blive småt for enhver,« siger Henrik Ravn med tilføjelsen:

»Jeg vil gerne først se mulighederne i det, før jeg tager stilling.«

Henrik Ravn fremhæver, at bliver det for dyrt, vil han overveje, om det var bedre med husstandsomdelt information om TV Danmark og Kanal 5.

»Aviserne tænker forhåbentlig stadig på deres læsere. Og de skal huske på, at vi laver alt forarbejdet med tekst om programmerne, billeder og rettigheder,« siger han.