Tsunami koster rejsebranchen dyrt

Glæden blev kort for de danske rejsebureauer, der i 2004 kunne melde om rekordoverskud for første gang i mange år. Katastrofen i Sydøstasien kommer til at sætte sig alvorlige spor i regnskabet.

Katastrofen i Sydøstasien skyllede ind midt i de danske rejsebureauers højsæson i Thailand. Efter flere elendige år som følge af terrorfrygt kunne rejsebranchen ellers for nylig melde om et samlet rekordoverskud på mere end 200 milioner kroner for 2004.

Nu ser økonomien uoverskuelig ud for flere bureauer - specielt de store, der har forpligtet sig til dyre hotel- og flybookinger for hele sæsonen.

»Det bliver en stor og voldsom udgift, og det er klart, at det kommer til at betyde utroligt meget. Det er højsæson. Det er Thailand, et af de store, oversøiske feriemål, som besøges af mange danskere,« lyder dommen fra Star Tours salgsdirektør Stig Elling. Star Tour sender årligt mellem 8.000 og 10.000 skandinaviske gæster til Thailand.

»Det er klart, at det rammer os lige i solar plexus, men det er sekundært lige nu. Nu skal vi bare have vores gæster og guider hjem,« siger Stig Elling.

Det er blandt andet ekstraordinær leje af fly til evakuering og tilbagebetaling til gæster, der ikke kan komme af sted, der bliver dyrt for rejseselskaberne.

»Jeg kender ærligt talt ikke til forsikringsforholdene i den her situation, og jeg synes, at det er svært at forholde sig til. Men jeg formoder, at det hele hører under force majeure.«

Ifølge Berlingske Tidendes oplysninger var hotelresortet Blue Village i Khao Lak i Thailand Star Tours eget, og det blev på det nærmeste destrueret under flodbølgen.

En af de helt store udgifter, nemlig annullering og ombookning af flybilletter, som rejsende i katastrofesituationer har ret til, koster normalt bureauerne mange penge. Men flyselskabet SAS har indtil videre valgt at lade aflysninger af flyrejser til Thailand være gratis.