Trods danskernes gode intentioner udleder vores nye biler stadig mere CO2

Selvom danskerne gerne vil ændre livsstil og tage ansvar for klimaet, smitter det ikke af på vores valg af nye biler. Nye bilers CO2-udledning er vokset med 7,4 pct. siden januar 2017, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Danskerne bliver nødt til at yde mindre ofre for at gøre personbiltransporten grøn, mener FDM.

Bilproducenterne er ved at falde over hinanden med at lancere nye elbiler på den årlige bilmesse, IAA, i Frankfurt. Her er det en af de mere specielle, en ny elektrisk VW Volkswagen I.D. Buzz, med tydelig reference til folkevognsrugbrødet, der blev afsløret på messen tirsdag. Messen har særlig fokus på elektrisk mobilitet og digitalisering. Foto: Sascha Steinbach/EPA/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Vi er nødt til at ændre livsstil, sænke forbruget og tage ansvar for at opføre os bæredygtigt. Det mener et massivt flertal af danskerne ifølge en måling foretaget af Kantar Gallup for Berlingske.

Samme måling viser også, at 44 pct. af de adspurgte mener, at de bruger mindre benzin og olie nu end for fem år siden, mens 31 pct. mener, at de bruger mere klimavenlig transport, som f.eks. tog, bus eller cyklen, i dag end for fem år siden.


Danskerne synes selv, at de har fået mere klimavenlige transportvaner

Men ser man på bilsalget og CO2-udledningen i Danmark, tegner der sig et noget andet billede, for danskerne køber nemlig stadig mere CO2-forurenende biler, og fortsætter udviklingen vil udledningen fra nye danske biler ligge langt over den grænse for udledning, som EU har sat ved udgangen af 2020.

Den gennemsnitlige udledning af CO2 for alle nyregistrerede personbiler i Danmark, inklusive el- og hybridbiler, er nemlig vokset fra 105 gram pr. kilometer i januar 2017 til 113 gram i august i år, viser nye tal, som Danmarks Statistik offentliggjorde tirsdag i denne uge.

Langt fra EUs CO2-mål for nye biler

Hvis ikke danskerne ændre bilvaner og begynder at købe mere klimavenlige biler og flere eldrevne biler, så vil CO2-udledningen per nyregistreret bil i Danmark i december 2020 ligge på omkring 118 gram per kilometer, hvilket ligger langt over EUs krav om en udledning på i gennemsnit 95 gram per kilometer i perioden 2021-2024.

Samtidig kører knap 2,6 mio. biler i dag rundt på de danske gader og veje. Det er 200.000 flere end i januar 2017.

Forklaringen er ifølge Danske Bilimportører, at forbrugerne – trods en voksende klimabevidsthed – ikke længere køber så mange mikrobiler, som de gjorde tidligere. Hvor hver tredje solgte nye bil for tre år siden var en mikrobil, gælder det kun hver tiende i dag. I stedet køber vi større biler med større CO2-udledning.

Samtidig vælger flere danskere en benzinbil frem for en tilsvarende dieselmodel, selvom nye dieselbiler har en betydelig mindre CO2-udledning end tilsvarende benzinbiler. Ud over større biler og flere benzinbiler, er en del af forklaringen på det øgede CO2-udslip rent teknisk, at EU har ændret målemetode.

Gunni Mikkelsen, adm. direktør for Danske Bilimportører, mener dog ikke, at det giver mening at forsøge at forudsige udviklingen i udledningen af CO2 fra nyindkøbte danske biler på basis af danskernes nuværende bilkøb.

Stime af nye elbiler på vej

»Der er tale om et knæk på en kurve. Frem mod 2021 vil CO2-udledning fra biler blive markant lavere. Bilproducenterne er i fuld gang med at lancere den ene klimavenlige bilmodel efter den anden i øjeblikket, for hvis de ikke lever op til EUs krav inden udgangen af næste år, vil de blive pålagt store bøder,« siger Gunni Mikkelsen, der lige er kommet hjem fra en stor bilmesse i Frankfurt.

»Her præsenterede bilproducenterne en hel stime af nye elbiler, plugin-hybridbiler og biler med nye, energieffektive forbrændingsmotorer, som reducerer CO2-udledningen. De nye biler kommer også til Danmark, og jeg er ret overbevist om, at vi vil se CO2-udledningen for nye biler falde i hele EU, herunder også i Danmark,« siger Gunni Mikkelsen.

Helt simpelt er det dog ikke, hvis man spørger bilejernes organisation, FDM. Ifølge politisk chef i FDM, Torben Lund Kudsk, er der en række udfordringer, som skal ryddes af vejen, før danskerne for alvor vil tage de nye, klimavenlige biltyper til sig.

Den første og største er, at aftalen om gunstige afgiftsregler for elbiler snart udløber, og at der derfor er meget stor usikkerhed hos forbrugerne om, hvad prisen på en elbil egentlig bliver i fremtiden.

»Der er brug for, at politikerne indgår en langsigtet aftale om gunstige regler for elbiler, hvis vi skal få danskerne til at købe flere elbiler,« siger Torben Lund Kudsk.

FDM har derfor sammen med Dansk Industri, Dansk Energi og Danske Bilimportører sendt en appel til regeringen om at forlænge afgiftslempelserne for elbiler til 2025.

At skifte til elbil er et lille offer

Derudover er der brug for at få styr på vilkår og regler for opladning af elbiler. Der skal opstilles tilstrækkeligt med opladere rundt omkring, og det skal sikres at de ladestandere, der bliver sat op, er intelligente og kan kobles til elnettet.

Og så skal der sidst med ikke mindst sættes ind med oplysning. For der eksisterer mange myter blandt bilejerne, og der er også behov for, at bilejere ændrer vaner og sluger et par kameler, for at den grønne omstilling af personbiltransporten kan blive en realitet, mener Torben Lund Kudsk.

Torben Lund Kudsk, politisk chef, FDM

»Det er ret små ofre, man skal give, for at medvirke til at løse de udfordringer, vi har med klimaet. «


»Sammenlignet med for eksempel at ændre kostvaner, er det at skifte til en elbil i virkeligheden meget smertefrit og overskueligt. Det er ret små ofre, man skal give, for at medvirke til at løse de udfordringer, vi har med klimaet. Vi skal f.eks. affinde os med, at der vil være færre bilmodeller at vælge imellem, men ellers sker der ikke de store ændringer,« siger Torben Lund Kudsk.

Også hos Dansk Energi, som repræsenterer elproducenterne, efterlyser adm. direktør Lars Aagaard en række tiltag fra politisk hold.

»Tallene viser, at det haster med at få taget livtag med klimaets smertensbarn, transporten. Vi opfordrer derfor regeringen til at bruge finansloven til at forlænge afgiftsfritagelsen for el til biler, indføre en grøn firmabilbeskatning og allerede nu fastholde den lave registreringsafgift på grønne biler flere år frem. Ellers risikerer vi, at elbilmarkedet i Danmark kollapser, siger Lars Aagaard.

Ifølge en undersøgelse, som Dansk Energi har fået lavet af Userneed blandt 1.046 danskere, svarer 35 pct. af de adspurgte, at de ønsker at skifte bil til en elbil på sigt, 21 pct. ved ikke om de vil skifte, mens 18 pct. svarer nej. 25 pct. oplyser, at de ikke har en bil, mens én pct. siger, at de allerede har en elbil.

De tre vigtigste grunde til ikke at have en elbil er ifølge undersøgelsen, at den er for dyr, at der er for få ladestandere, og at elbiler kører for kort på en opladning.