Trip Trap nåede et lille plus på målstregen

Omsætningen er faldet og resultatet styrtdykket, men hurtig indgriben over for krisetegnene sidste år har afværget katastrofen i design- og møbelvirksomhed.

Læs mere
Fold sammen
Ledelsen i Trip Trap Denmark i Hadsund reagerede efter eget udsagn resolut, da de første krisetegn begyndte at melde sig for et år siden herhjemme.

Det er den væsentligste grund til, at Hadsund-virksomheden klarede sig gennem året med et beskedent plus på 1,1 mio. kr. Det er ganske vist et styrtdyk i forhold til året før, da der kom mere end 12 mio. kr. på bundlinjen før skat, men et minus er det ikke.

- Som de fleste andre virksomheder blev vi også ramt af krisen i 2008. Vi besluttede at reagere meget hurtigt, da vi så de første tegn på vedvarende krise, og vi har hen over året dimensioneret virksomheden til det aktuelle marked. Vi er gået ind i 2009 med en stærk tro på, at vi kan stå det aktuelle uvejr igennem, siger adm. direktør Anders Bundgaard, Trip Trap.

Virksomheden var i en årrække nærmest synonym med luksus-havemøbler i teak-træ, men i dag er forretningsgrundlaget langt bredere. Nu markedsføres møbler i mange andre materialer og gaveartikler er også kommet til. Trip Trap driver også en butikskæde med 15 butikker fordelt over hele landet.

Selv om omsætning og resultat er faldet markant, er Anders Bundgaard tilfreds set i lyset af vanskelighederne i markedet. Han er også tilfreds med, at virksomheden har valgt at tage alle omkostningerne i forbindelse med reduktioner og tilpasninger med det samme.

Omsætningsfaldet er især sket på hjemmemarkedet og i Norge og Sverige, mens Trip Trap blandt andet på det vigtige tyske marked har oplevet en positiv udvikling.

Ingen nedsmeltning

Faldet i omsætning er relativt jævnt fordelt på virksomhedens tre kerneområder, hvilket vil sige møbler, gaveartikler og Trip Traps egne detailbutikker.

- Der er altså ingen af kerneområderne, som er ramt af nedsmeltning, og det ser vi som et klart tegn på, at der også fremover vil være markeder for de klassiske Trip Trap-produkter i træ og for de moderne serier i forskellige kunstmaterialer, siger Anders Bundgaard, der ejer og leder virksomheden sammen med direktørkollegaen Jesper Panduro.

Ledelsen mener, at Trip Trap har fået en god start på 2009 og, at man nok skal komme gennem såvel i år som næste år uden skrammer, selv om det generelle aktivitetsniveau forbliver lavt.

Desuden slækkes der ikke på nye produktlanceringer i løbet af i år.

Trip Trap, der blev grundlagt i 1976, beskæftiger i dag godt 60 medarbejdere i Hadsund og i de forretninger, som Trip Trap selv ejer. Derudover beskæftiges mere end 1.000 medarbejdere hos underleverandører i udlandet.

Også på Erhvervsbladet.dkDownload gratis erhvervsbøger

Find et nyt lokale eller lej et overskydende lokale ud her

Find et nyt erhvervskøretøj her Læs ErhvervsBladet.dks ansvarfraskrivelse nederst på siden

Powered by Disqus



ErhvervsBladet.dk forbeholder sig ret til, men er ikke forpligtet til, at redigere eller fjerne kommentarer fra debatter, der er:

- i strid med gældende lovgivning
- racistiske eller injurierende
- skrevet i en grov tone
- udleverer personlige oplysninger

Ved at kommentere accepterer du, at ErhvervsBladet.dk herefter frit og fremover kan offentliggøre dit indhold i ErhvervsBladet.dk, på www.erhvervsbladet.dk.dk eller andre platforme og medier, som drives af Berlingske Media.