Der er spænding blandt kunder såvel som investorer op til, at Apple tirsdag aften dansk tid præsenterer det kommende års topprodukter. Det drejer sig blandt andet om tre nye iPhones.
Apple forventes nemlig at køre videre med iPhonen som firmaets hovedprodukt, mens det sideløbende vil bruge fortsat mere energi på at få kørt nye produkter som Apple Watch, AirPods og abonnementsservicer til TV-serier og computerspil ind i forbrugernes rampelys.
Det skriver The Wall Street Journal.
Tre kameraer
Som sædvanligt er der ikke meget vished om, præcis hvordan de nye produkter kommer til at se ud, men rygter er der rigeligt af, og i år centrerer de sig om telefonernes kameraer.
Det internationale medie TechRadar »forventer fuldt ud« tre linser på de nye iPhones, som de kalder for iPhone 11, 11 Max, mens den mere økonomiske 11 R forventes at have to linser. Telefonerne kommer angiveligt også til at tage bedre billeder i mørke omgivelser end deres forgængere.
Desuden skriver The Wall Street Journal, at analytikere regner med at se stærkere processorer, flere farver og trådløs opladning til flere apparater som f.eks. AirPods.
Sundhed i fokus
Et af de produkter, som Apple forventes at satse fortsat mere på, er Apple Watch. Her forventer analytikere, at det højmoderne ur bliver yderligere frigjort fra iPhonen, i form af at uret får adgang til »sin egen« App Store. Således behøver man sandsynligvis ikke længere eje en iPhone for at gøre brug af et Apple Watch.
Desuden er der forventninger om en yderligere udvidelse af mængden af sundhedsfeatures i uret. Allerede sidste år havde Apple stor succes med den dengang nyeste version, som kunne måle hjerterytme, hvilket i visse tilfælde kunne bruges til at opdage sygdomme i et tidligt stadie.
Analytikere regner med, at det nye Apple Watch blandt andet kommer med evnen til at kortlægge brugerens søvnmønster og døgnrytme.
Lave forventninger hos investorer
Investorer har ifølge The Wall Street Journal ikke specielt høje forventninger til telefonen, der ellers det seneste årti har været Apples guldæg.
Investeringsfirmaet Susquehanna International Group, der specialiserer sig i teknologi, forventer, at de nye iPhones i slutningen af året vil have solgt 30 procent færre af de nye telefoner, end da Apple lancerede sine topmodeller i 2014.
Netop derfor må man også forvente, at Apples taktik primært går på at holde iPhonen i live, mens de leder efter det produkt, der skal sikre de næste mange års vækst.