Transportproblem presser byggeri

Flaskehalse. Danske byggevirksomheder oplever stigende problemer med transporten af materialer til og fra byggepladser. Den udvikling skærper kravene til planlægning, hvis virksomhederne skal undgå økonomiske tab.

Flaskehalsene i dansk byggeri er nu snart så talrige som på tappelinjen på Carlsberg bryggerierne. Efter at byggebranchen i en periode har måttet leve med manglen på kvalificeret arbejdskraft og øgede ventetider på byggematerialer er en tredje flaskehals nu blevet en del af byggeriets dagligdag.

Manglen på transportkapacitet til og fra byggepladserne er nemlig blevet et alvorligt problem, der kan true indtjeningen.

- Vi oplever, at når vi bestiller 15 lastbiler til at køre jord og sand til og fra vores byggepladser, så må vi nu om dage stille os tilfredse med at få fem, fortæller projektleder Peter Rasmussen fra Danmarks største jordentreprenør, MJ Eriksson med 400 ansatte.

Længere ventetidManglen på lastbiler til at flytte jord betyder faldende effektivitet og dermed lavere indtjening, fordi maskinparken bliver udnyttet dårligere.

- Selv om vores gravemaskiner ikke får fyldt så mange lastvognslæs på i løbet af en time på grund af for få lastbiler, så er vores omkostninger stadig de samme, for vores medarbejdere skal stadig have løn og maskinerne skal stadig afskrives, fortsætter Peter Rasmussen.

Også hos byggevirksomheden Ole Ibsen A/S med 35 ansatte har direktør og indehaver Jens Ibsen mærket til manglen på transportkapacitet i byggebranchen.

For Jens Ibsen er hovedproblemet længere leveringstider på byggematerialer, der ikke kun skyldes, at producenterne ikke kan følge med efterspørgslen.

Kræver stram planlægning- Nogle gange har jeg fået at vide af vores leverandører, at byggematerialerne var parate til at blive kørt ud, men at der var problemer med at få dem bragt ud med det samme på grund af mangel på biler, forklarer han.

Både Jens Ibsen og Peter Rasmussen mener, at de øgede problemer med at skaffe transport til og fra byggepladserne stiller øgede krav til planlægning af byggeprocessen, hvis forsinkede byggerier og økonomiske tab skal undgås.

- Det er meget vigtigt at fastlægge en tidsplan for byggeriet, der tager hensyn til transportproblemerne. Og så følge den slavisk, siger Jens Ibsen.

Det er nemlig i dag i følge Jens Ibsen helt umuligt at være fleksibel, for en byggevirksomhed får ikke noget ud af at ringe om mandagen og bede om at få en leverance, der var aftalt til torsdag, kørt ud om onsdagen, for vognmændene er mere end fuldt booket op mange uger frem.

Hos MJ Eiksson forsøger man at sprede maskinparken ud på så mange byggepladser, at maskinernes antal er tilpasset transportkapaciteten på den enkelte plads.

- Vi prøver på den måde at undgå, at vores maskiner kommer til at stå og vente på den næste lastbil, konstaterer Peter Rasmussen.

Et generelt problemHos Håndværksrådet mener cheføkonom Jakob Brandt, at den manglende transportkapacitet er et alvorligt problem for byggevirksomhederne.

- Men vi har ikke nogen præcis opgørelse over den økonomiske virkning på virksomhederne af problemer med transporten, men der er klart tale om et fænomen, vi vil holde et skarpt øje med, siger han.