Trængt Swiss søger ny chef

Schweiz' kriseplagede luftfartsselskab står uden chef, og en ny leder bliver vanskelig at finde.

Læs mere
Fold sammen
BERLIN

Det schweiziske luftfartsselskab Swiss, der siden sin grundlæggelse 2002 har været en underskudsforretning, leder efter en ny topchef.

Stillingen er ledig, efter at den hidtidige direktør André Dosé tidligere på ugen overraskende nedlagde sit hverv. Dosé begrunder sin afgang med, at myndighederne undersøger, om han er medansvarlig for et flystyrt 2001, hvor 24 mennesker omkom. I Schweiz vurderes det imidlertid, at Swiss' katastrofale økonomi, der tilsyneladende er immun over for redningsforsøg, er en medvirkende årsag.

Swiss havde sidste år et tab på 687 millioner schweizerfranc (3,2 mia. kr.). Passagertallet var 10,6 millioner, en nedgang på næsten én million i forhold til 2002. Selskabet fremhæver selv, at november og december sidste år var gode måneder, hvor passagertallet gik frem og udnyttelse af kapaciteten i vejret.

Det ændrer imidlertid ikke ved, at likviditeten fortsat svinder ind. Ifølge forlydender fra selskabet gengivet af det tyske Handelsblatt drejer det sig om mere end halvanden mio. schweizerfranc (syv mio. kr.) om dagen. Bankerne afviser at give Swiss en yderligere tiltrængt kredit på en halv mia. schweizerfranc (2,3 mia. kr.).

Hovedproblemet med Swiss synes at være, at der ikke er brug for selskabet i dets nuværende form. Det blev oprettet som Schweiz' internationale luftfartsselskab efter Swissairs sammenbrud 2001. Formålet var at videreføre Swissairs stolte traditioner for kvalitet og pålidelighed inden for mere realistiske, økonomiske rammer.

Gamle fejl kopieret
I stedet har Swiss, formentlig som følge af politisk pres, overført mange af fejlene i det gamle selskab til sig selv. Som det eneste luftfartsselskab fra en europæisk småstat opererer man med et stort, internationalt rutenet og har betjent alle kontinenter undtaget Australien. I begyndelsen havde man 26 store Airbus-maskiner, selv i dag har Swiss 20 langdistance- og 22 mellemdistancefly. Hertil kommer 41 fly til korte afstande.

Schweiz' eget befolkningsunderlag - 7,2 millioner - er for småt til så stort et selskab, siger kritikere, og internationale passagerer er hidtil veget tilbage, fordi Swiss ikke har tilhørt en af de store luftfartsalliancer, der tilbyder de populære bonuspoint. Et samarbejde indledt sidste år med British Airways har endnu ikke båret frugt.

Swiss' bestyrelsesformand Pieter Bouw og næstformanden Walter Bosch medgiver, at posten som chef for landets mest kriseramte, store virksomhed er svær at besætte: »Vi har brug for en so, der lægger æg,« siger han til avisen Tagesanzeiger. Det er ikke et ønskejob, og ansøgere skal formentlig indfanges med lasso. Imens fortsætter Swiss med at flyve mod et nyt underskud.