Topleder med topresultater

Danske erhvervsledere sender Arla ind i Imageanalysens top ti. Evnen til at levere resultater og en vellykket ekspansion aftvinger respekt. Det hjælper også , at topchefen er en god kommunikator.

Frontfiguren: Arlas topchef siden 2003, Peder Tuborgh. Foto: Søren Bidstrup Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er kun otte år siden, at mejerigiganten Arlas image var nærmest helt i bund. Arla lå nr. 82 ud af 140 på Berlingske Business Magasins årlige Imageliste.

Arla blev anklaget for at kvæle de små tilbageværende uafhængige mejerier. Samtidig tryglede mejeriselskabet daværende statsminister Anders Fogh Rasmussen om at imødekomme de arabiske lande under Muhammed-krisen, hvor koncernens mejeriprodukter blev lagt for had på grund af nogle tegninger i Jyllands-Posten.

Arlas ejere – mælkeproducenterne – bidrog til det dårlige image med idelige krav om højere efterbetaling på mælken. Ganske vist var Arla også den gang en veldrevet forretning, men bønderne kunne ikke få nok.

I 2006 var det tre år siden, at Peder Tuborgh havde betrådt mælkevejen som ny topchef efter den navnkundige Jens Bigum, der var god til at drive forretning, men svagere, når det gjaldt om at kommunikere værdier. Trods en hård start kom Peder Tuborgh godt igennem krisen, og i dag – otte år senere – er Arlas omdømme helt i top.

De godt 3.700 erhvervsledere, der deltager i Imageanalysen 2014, sender Arla ind i dansk erhvervslivs top ti – fra nr. 19 i fjor til nr. 8 i 2014. Især på ledelse rykker Arla.

Siden Muhammed-krisen har der dog været enkelte klumper i mælken. F.eks blev Arlas kinesiske samarbejdspartner hade­objekt i Kina for fem år siden efter at have biodraget til at forurene børnemælksprodukter med ulovlige tilsætningsstoffer. I 2013 nåede Arla et topresultat. Omsætningen nåede 75 mia. kr. to år før, at Tuborgh havde lovet det. Og andelshaverne fik en rekordstor efterbetaling på 900 mio. kr.Samtidig er der i de senere år gennemført en række vellykkede opkøb og fusioner, som har gjort Arla til Europas største mejeriselskab med stærke positioner i bl.a. Tyskland og England. Disse resultater er vel at mærke opnået under finanskrisen, hvor andre virksomheder har haft svært ved at præstere vækst. Det vidner ikke alene om dygtig virksomhedsdrift, men også om andelsmodellens evne til at tilpasse sig.

Det tæller utvivlsomt også i vurderingen af Arla, at selskabet fortsat investerer i Danmark. Alene i fjor er der investeret en milliard kroner i nye produktions- og forskningsfaciliteter i Danmark.

Arla og Tuborghs opskrift indeholder en håndfuld overbevisende økonomiske resultater tilsat til en dosis slagkraftige strategiske målsætninger. I 2017 satser han på at opnå historisk høj lønsomhed.

Læg dertil en stribe interviews, hvor Peder Tuborgh fremstår kompetent, ærlig, og eftertænksom. Alt i alt sender det Arla op i erhvervslivets absolutte imagetop.