Tøjkøbmand med sans for fornøjelser

Arbejdsglæde. Læs her portræt af iværksætter, der spinder guld på at markedsføre og sælge Björn Borg-tøj.

Han skiller sig ud på grund af alderen, men ellers er det umiddelbart svært at vide, at Ole Damm er manden, der bestemmer, når man træder inden for hos tøjgrossistvirksomheden SOS Distribution Network (SOS DN).

Her i det åbne kontor lige over for Ole Damms privatbolig i Klampenborg sidder indehaveren og direktøren midt blandt sine medarbejdere uden den dør, som de fleste ledere ynder at kunne lukke bare en gang imellem i fortrolighedens tjeneste.

Placeringen er velvalgt. 56-årige Ole Damm er optaget af, at medarbejderne hele tiden har de bedste muligheder for at udføre deres arbejde, og for at sikre det må han nødvendigvis sidde blandt dem.

Det gælder også i dag, hvor ErhvervsBladet er budt indenfor, så interviewet foregår til lyden af medarbejdernes radio og samtale.

Mange havde fundet et mødelokale til sådan en seance, men Ole Damm har aldrig været optaget af at gøre som andre, hvad hans karriere også er præget af.

Farvel til skolenSom barn af forældre, hvis familier drev bankvirksomhed og kafferisteri, var der visse forventninger til den unge Ole Damm i hjemmet i Søllerød. Han skulle uddannes på de bedste universiteter i Tyskland og England, så han senere kunne træde ind i familievirksomhederne.

Det blev kun til en etårig handelsuddannelse for Ole Damm, hvis talent for at spille guitar og synge vandt ham en pladekontrakt og gode anmeldelser.

Så var det farvel til handelsskolen og goddag til livet som professionel musiker, selv om familien ikke ligefrem jublede over valget.

Siden etablerede Ole Damm både tøjbutik og skirejsebureau, inden han i 1986 sammen med sin kone etablerede SOS DN, der importerer, markedsfører og sælger tøj af mærkerne SOS og Björn Borg eksklusivt i Danmark mod royaltybetalinger til de svenske producenter. Ole Damm har forfulgt mulighederne, når de bød sig.

- Som den eneste i familien stak jeg ud som en rebel, der ikke levede op til de forventninger, man havde til mig. Hvad skulle jeg med en eksamen, når anmelderne spåede mig en stor musikkarriere? Jeg har gjort de ting, jeg havde lyst til, siger Ole Damm.

Lysten til at markedsføre Björn Borg-tøj har sikret Ole Damm en virksomhed, som begrebet "pengemaskine" synes modelleret til.

SOS DN omsatte sidste år for 76,9 mio. kr. med et overskud før skat på 29,9 mio. kr. I år forventes de tal at vokse til henholdsvis 150 mio. kr. og 40-50 mio. kr. Det hele skabes af kun ti fastansatte medarbejdere ud over Ole Damm og hans kone.

Tillader ikke overarbejdeForklaringen på den enorme omsætning og indtjeningsevne med så få medarbejdere bunder ifølge Ole Damm i hans ledelsesfilosofi, om end populære produkter og sikker tæft for branding og markedsføring også spiller ind.

Ole Damm accepterer ikke, at medarbejdere kommer eller går trætte. Derfor er der fast mødetid fra kl. 9-17, overarbejde tillades ikke. Det sikrer, at medarbejderne altid er friske til at arbejde koncentreret og effektivt.

De hjælpes af effektive it-systemer, der nøjagtigt rapporterer om salget til hver af SOS DN's 600 kunder, så kundernes behov opdages, før kunderne selv gør det.

Fokus på salgDerfor kan man planlægge salg og leverancer minutiøst og dermed undgå de tidskrævende opkald fra kunder, der mangler tøj.

Et andet element i Ole Damms ledelse er, at alle medarbejdere skal have fokus på salget, da det er hele forudsætningen for virksomheden.

Derfor skal alle ansatte fra økonomichefen til piccolinen bruge to arbejdstimer dagligt på salg til kunder. De kedelige pligter fordeler man i et slags kortspil en gang om året fokus er på det fornøjelige i arbejdet.

- Min opgave er at opstille rammerne, så medarbejderne kan løse opgaverne. Kodeordene er energi og ansvar. Dedikerede og motiverede medarbejdere, der har mulighed for at arbejde effektivt, er afgørende for en virksomheds succes, konstaterer Ole Damm.

Medvirkende til hans succes er også hans rebelske stædighed over for kunderne i form af detailbutikker og kæder. Ole Damm har vendt detailhandlens udbredte pres på leverandørerne på hovedet det er butikkerne, der skal kunne garantere SOS DN et vist salg, hvis der skal Björn Borg-tøj på hylderne og ikke omvendt.

- Ingen skal diktere betingelser over for mig, fastslår Ole Damm, der pønser på selv at tage kontrol med detailleddet gennem egne rene Björn Borg-butikker. De første forventes at åbne næste år.