To trælasthandlere bejler til MT Højgaard

Stark og Fog har i et par år konkurreret om at levere billigst til MT Højgaards byggepladser. Nu skal de konkurrere om, hvem der samarbejder mest effektivt med entreprenøren. Der bliver kun en vinder.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danmarks største entreprenørkoncern MT Højgaard vil i løbet af det næste års tid beslutte hvem, der skal være eneleverandør af trælastvarer til MT Højgaards byggepladser i fremtiden.

Konkurrencen står mellem Danske Trælasts Stark-kæde og den nordsjællandske Fog Gruppen, der i provinsen samarbejder med trælasthandlere under Danbuy.

Allerede for to år siden droppede MT Højgaard en lang række af de danske tømmerhandlere og byggemarkeder som leverandører, og samlede indkøb af byggematerialer for en halv milliard kroner om året hos Danske Trælast og Fog, der så skulle konkurrere om at give entreprenørkoncernen de bedste tilbud.

Ifølge MT Højgaards koncernindkøbschef Brian Rasmussen har entreprenøren derved realiseret besparelser på 15 pct.

Aftaler fornyet
Nu er samarbejdsaftalerne fornyet og udvidet med aftaler om, hvordan samarbejdet mellem entreprenøren og byggevareleverandørerne kan optimeres i det daglige ude på byggepladserne. Det skulle gerne give parterne yderligere besparelser.

»Nu vil vi have øget fokus på det værdiskabende samarbejde i hverdagen, for vi tror, at man kan fjerne nogle omkostninger ved et tættere samarbejde. Vi forventer, at vi sammen med tømmerhandlerne kan få en bedre planlægning omkring leverancerne, så vi for eksempel undgår fordyrende ekstra afhentninger og småleverancer til byggepladserne,« siger Brian Rasmussen.

Det er altså hensigten, at de to byggevarekæder skal føle sig mere motiverede til at indgå i værdiskabende samarbejde med MT Højgaard de kommende år.

»Vi er kun på udkig efter én fremtidig partner. I prøveperioden vil vi vurdere samarbejdet med hver af de to ud fra en række parametre. Det endelige valg af fremtidig partner vil afhænge af, hvilket af de to firmaer, der viser de bedste resultater i den kommende periode,« siger Brian Rasmussen.