To års prøvelser slut for APM-aktionærer

Det er nye tider for aktionærerne i Danmarks største selskab. To års prøvelser ser ud til at være slut, da aktierne i A.P. Møller - Mærsk de sidste par dage har genvundet de sidste to års tab. Aktien bevæger sig nu ind i rekordniveauer over kurs 70.000 kr.

Hårdt ramt af faldende rater for fragt af containere og problemer med integrationen af P&O Nedlloyd faldt markedsværdien af A.P. Møller - Mærsk og nåede bunden i august 2006. Da var markedsværdien af A.P. Møller - Mærsk på 187 mia. kr., mens markedsværdien mandag var 312 mia. kr.

- Det der har kendetegnet kursudviklingen har været hele den store nedtur med faldet i containerraterne. Det betyder utrolig meget for A.P. Møller - Mærsk, hvordan raterne udvikler sig. Så snart de begynder at stige ryger det direkte på bundlinien, siger analytiker Stephen Rammer fra Alm. Brand Bank til RB-Børsen.

Mandag steg aktierne i A.P. Møller - Mærsk med over 2,5 pct. til rekordkursen 71,600 kr. Bedre markedsforhold og rygter om et muligt aktiesplit sendte aktien opad.

- Markedet ser ud til at have det relativt godt. Containerraterne arter sig fornuftigt, og du kan se, at deres konkurrenter i Asien også stiger. Aktierne i Neptune Orient Lines og OOCL er steget som raketter på det seneste, siger Stephen Rammer.

- Det er heller ikke uvæsentligt, at Eivind Kolding har fremhævet, at de regner med overskud i Maersk Line i år, tilføjer Stephen Rammer med henvisning til en artikel i fredagens udgave af shippingavisen Lloyd's List. Eivind Kolding blev i forbindelse med den nylige ledelsesrokade i A.P. Møller - Mærsk den nye eneansvarlige for A.P. Møller - Mærsks containerrederi, Maersk Line, og i et interview med shippingavisen Lloyd' List fredag slog han fast, at resultatet i 2007 vil være svagt positivt. I 2009 vil resultaterne endda blive solide, lød det.

Maersk Line har været gennem to hårde år. Købet af det britisk/hollandske rederi P&O Nedlloyd i 2005 sparkede en større nedtur i gang for verdens største containerrederi. En krævende og problemfyldt indkøring af et nyt it-system, en vanskelig integration og faldende rater for fragt af containere var de tre hovedelementer i en ubehagelig cocktail for Maersk Line. Derfor var der røde tal på bundlinien sidste år, men i år er farven skiftet til sort.

- Overskuddet vil ikke være tilfredsstillende og bestemt ikke, hvor det burde være, sagde Eivind Kolding i interviewet, hvilket blev bemærket på aktiemarkedet.

Den nylige ledelsesrokade og udnævnelsen af Carlsberg-topchef Nils Smedegaard Andersen til ny topchef fik umiddelbart ikke den store effekt på aktiekursen. Men om det også smitter af på den positive stemning er svært at sige.

- Det er svært at aflæse om det har betydet noget for kursen. Men folk håber da, at den nye ledelse står for en højere grad af åbenhed, konstaterer Stephen Rammer.

(RB-Børsen)