Tjener penge ved at køre ordentligt

Et tre-dages køreteknisk kursus har gjort det muligt for de syv chauffører hos kemidistributøren Brenntag Nordic

i Vejle at spare 30-40 pct. af dieselolien.







På kurset lærte de at lade deres store lastvognstøj glide

mere naturligt igennem trafikken, og på en rundstrækning på 30 kilometer tog den mere velovervejede kørsel

kun én til to minutter længere end deres normale kørsel, og samtidig sparede de 30-40 pct. af brændstoffet.



-

Jeg er meget overrasket over, at besparelsen på brændstoffet er så stor, siger fabrikschef Jørgen Bæk

fra Brenntag Nordic i Vejle.



- Vi har valgt, at chaufførerne får en tredjedel af besparelsen på brændstoffet,

som vi forventer at spare 30.000 liter af om året, det er en god ordning for begge parter, og jeg har ikke problem med at give

én krone, hvis jeg selv - eller firmaet - kan få to kroner ud af det. konstaterer han.

Tilskud til ferien

Hvis

virksomheden når målet med besparelserne på dieselolien, vil chaufførernes andel være et pænt

tilskud til sommerferien i 2005. Chaufførerne var på et kombineret kursus i energirigtig kørsel og glatførekørsel

hos AMU i Vejle som et led i virksomhedens energi-initiativer, og det var embedsmænd fra Vejle Amt, som gav ideen til at spare

på virksomhedens aktiviteter på landevejene.



- De sagde, at vi ikke kunne gøre ret meget mere inde på

virksomheden og bad os om at kigge på vores transport, siger Jørgen Bæk. På kurset lærte chaufførerne

at læse trafikken bedre og undgå både opbremsninger og accelerationer, og desuden lærte de, hvor lidt tid

de sparer ved at overhale andre lastbiler, og hvor meget brændstof overhalingerne koster dem.



- På kurset var der

faktisk en af chaufførerne, som ved den mere energi-rigtige kørsel kom hurtigere igennem de 30 kilometer, og det skyldes,

at han var blevet meget bedre til at læse trafikken, siger Jørgen Bæk.



- Flere af vores chauffører

har været hos i mere end 20 år, og i den tid har teknologien i lastbilerne ændret sig meget, og de har nu lært

at bruge den nye teknologi bedre. Den hurtige chauffør var blevet bedre til at lade lastbilen udnytte sin energi bl.a. ved

at lade den selv tage farten af ved motorvejsafkørsler og ved trafiklys. Også chaufførernes eget velbefindende har

fået det bedre efter kurset, fordi de med den mere glidende kørsel har færre gearskift - 50 imod tidligere 80 på

strækningen på 30 kilometer, og samtidig letter det følelsen af stress hos chaufførerne. Trafiksikkerheden får

det også bedre, når chaufførerne, hvis biler til daglig vejer 40 tons, er mere bevidste om både hastighed

og brændstofforbrug.



Brenntag Nordic har 200 ansatte, og virksomhedens danske hovedkvarter ligger i Nivå. Den tysk

baserede koncern har i alt 8.500 ansatte.