Tivoli mærker også krisen

Den økonomiske krise sætter sine spor i Tivolis halvårsregnskab for første halvår af 2009. 20.000 færre er gået gennem tælleapparaterne.

Tivolis regnskab for de første seks måneder af 2009 er præget af tilbagegang og røde tal, og det hænger sammen med den økonomiske krise, forklarer administrerende direktør Lars Liebst.

- København savner turister og således også Tivoli, og en turist bruger traditionelt set flere penge end en lokal gæst. Og så mærker Tivoli naturligvis også, at erhvervslivet har det svært og dermed lægger færre aktiviteter som forretningsmiddage og møder i haven, siger Lars Liebst.

Tivoli omsatte i årets første halvår for 338,0 mio. kr. inkl. forpagtere og lejere, hvilket er 20,5 mio. kr. mindre end sidste år.

Antallet af gæster faldt med 20.000 til i alt 1.218.000, og resultatet efter skat endte på et minus på 46,4 mio. kr. mod et minus i samme periode sidste på 34,6 mio. kr.

Det reviderede årsregnskab for 2008 endte dog elligevel med et plus efter skat på 56,5 mio. kr. og også i år forventer Tivoli at ende med et plus, når året omme.

- Vi forventer fortsat, at antallet af udenlandske gæster vil være bekymrende lavt også i resten af 2009. Men vi er samtidig glade for en god juli måned og en rigtig god start på august måned med mange glade gæster i Tivoli. På den baggrund fastholder vi forventningerne til et resultat før skat på mellem 30-40 mio. kr., siger Lars Liebst.

Halvårsresultatet er i år mere kompliceret end normalt, dels fordi Tivoli har omlagt regnskabsåret, dels fordi selskabet har overtaget selskabet Nimb.



/ritzau/