Tillid og lyst til at handle på nettet?

Jeg vil ikke opremse indlæggene, som generelt var inspirerende og fornuftige set med mine

øjne, men i stedet komme med mine egne synspunkter og svar på spørgsmålet.


Jeg arbejder til dagligt

som direktør for en Internetbutik, der hedder realgames.dk. Vi sælger spil og tilbehør til PC, Playstation 2 og

X-Box.


Vores strategi for at få forbrugerne til at handle i vores Internetbutik tager udgangspunkt i de behov og krav vi

selv stiller som forbrugere. Når jeg vil købe ind i en Internetbutik ligger jeg vægt på to ting: Det skal være

let at finde varerne og gennemføre købet og det skal være let at finde information om den Internetbutik jeg har

valgt at handle i. Tilsammen danner disse forhold et indtryk af den pågældende butik. Hvis vi tager udgangspunkt i det

første krav, det skal være let at finde varerne og gennemføre købet, så skal Internetbutikken være

brugervenlig. Hvis kunden ikke kan finde varen kan kunden heller ikke købe varen, og hvis kunden ikke kan finde op til kassen,

så må kunden lade indkøbskurven stå.


Gennemførelsen af et køb bør indeholde genkendelige

elementer fra den fysiske butik: Kunden leder efter varerne på sin indkøbsliste, varerne i butikken skal selvfølgelig

være placeret så kunden kan finde frem til dem. Når de er fundet kan kunden læse indholdsdeklarationen "bag

på" varen så indholdet er kendt. Hvis kunden vil have varen puttes denne i indkøbskurven. Når alt på

indkøbslisten er puttet i kurven går kunden til kassen. Her betaler kunden med kontanter eller Dankort. Når kunden

har betalt får denne en bon med der fortæller hvor varen er købt, hvad de enkelte varer koster og eventuelt noget

om reklamations- og ombytningsret.


I vores Internetbutik er disse handlinger centrale integrerede elementer der gør at

købet føles nemt og intuitivt for kunden. Det er et forløb kunden kender og har prøvet et utal af gange

før i en fysisk butik. Kunden ved hvad de præsenterede valgmuligheder betyder og kan logisk tænke sig frem til

næste skridt. Dette giver kunden tryghed til at et køb kan gennemføres med det ønskede resultat.


For

at leve op til det andet krav, det skal være let at finde information om den Internetbutik jeg har valgt at handle med, har

vi placeret en info-knap umiddelbart ved siden af vores indkøbskurv. På Realgames hjemmeside er der blandt andet informationer

om telefonnummer, email-adresse og fysisk adresse. Disse kontaktmuligheder giver kunderne en følelse af tryghed. Er de i tvivl

kan de ringe til os og bede om vejledning og høre at der rent faktisk er mennesker i den anden ende. Vi har gjort meget for

at det skulle være så let som muligt for kunderne at få fat i os. Det viser, at vi står klar til at hjælpe

kunden hvis kunden ønsker det.


Ud over kontaktmulighederne bør kunderne kunne finde svar på de spørgsmål de

måtte have før, under og efter købet. Sådanne info-tekster bliver hurtigt omfangsrige, men de er nødvendige

for at kunden føler sig tilstrækkeligt informeret og sikker på hvad et køb i butikken indebærer.


Vores

info-tekster indeholder grundig gennemgang af emner så forskellige som:


Bestilling og afbestilling


Firma profil


Fortrydelse/returret


Fragtpriser


Garanti


Indkøbskurv


Klager

og support


Levering


Lovgivning


Ordrebekræftelse


Registrering og behandling af oplysninger


Salgsbetingelser


Sidens

indhold og funktioner


Sikkerhed ved Dankortbetaling


Standard for Internethandel


Ud over disse to centrale punkter ligger

vi vægt på god gammeldags købmandsskik. Kunderne bliver taget alvorligt og har vi lavet en fejl bliver dette indrømmet

og undskyldt. Dette kan aflæses direkte i det antal folk, der køber hos os igen. Siden .COM feberen lagde sig har mange Internetbutikker

måttet erkende at en Internetbutik bør drives efter de samme principper man driver en fysisk butik efter. Det er langt

fra kun varerne der står på hylderne der afgør om en forbruger vælger at blive kunde i butikken. Det er (forholdsvist)

let at lave en butik på nettet, det er også let at fylde nogle varer på hylderne og skabe noget opmærksomhed.

Men det er først når kunderne forlader din butik at du kan se, om du har gjort dit arbejde godt nok.