»Til sidst måtte vi sige, at nu får I ikke lov til at købe mere«: Nustay.com får varm modtagelse forud for børsnotering

Det danske iværksætterfirma Nustay.com er blevet godkendt til at blive børsnoteret på den svenske aktiebørs og har allerede fået dækket det dobbelte af de aktier ind, som de ønskede. Bag virksomheden ligger en motivation om at gøre hotelbooking personligt og transparent for kunderne – og om at skabe et bedre produkt end rivalerne.

Nustay
Nustay.com blev i november måned sidste år godkendt til Google Hotel Ads, hvilket ifølge stifter og adm. direktør Mathias Lundøe Nielsen i den grad gav virksomheden et boost. Den lille, men stærke danske iværksættervirksomhed er nu blevet godkendt til børsen i Stockholm - og har allerede modtaget begejstring forud for noteringen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nustay.com

Iværksætterfirmaet Nustay.com, der tilbyder online booking af hoteller, er blevet godkendt til at komme på den svenske vækstbørs, kaldet Spotlight Stock Market. Og det hurtigt voksende firma er allerede godt flyvende forud for selve noteringen. som det også fremgår af virksomhedens prospekt.

»Vi har allerede fået en masse god respons på casen. Vi havde sat DKK 6 mio af i pre-subscription, men endte med at sælge for knap DKK 12 mio – det er altså over halvdelen af alle de aktier, som vi udsteder ifm. børsnoteringen. Til sidst måtte vi sige, at nu får I ikke lov til at købe mere i denne omgang,« siger stifter og adm. direktør i Nustay.com Mathias Lundøe Nielsen.

Nustay.com er blevet kendt for sin unikke måde att tilbyde kunder booking af hoteller. Ifølge Mathias Lundøe Nielsen benytter Nustay.com sig af en stor database af aftaler og kontrakter med hoteller og rejsedestinationer verden over baseret på en platform, som virksomheden selv har bygget op fra bunden. Dette er en usædvanlig fremgangsmåde i en industri, hvor firmaerne typisk låner platforme bygget af andre markedsledende virksomheder, der så sætter prisen for booking, som Berlingske tidligere har skrevet om.

Ved selv at eje deres egen platform, databaser og system kan Nustay.com i langt højere grad være i stand til at prissætte lavere end konkurrenterne, og kunderne er mere involveret i bookingprocessen hele vejen igennem.

»Man kan sige, at vi har et 'Google approach' ved vores model - vi forsøger ikke at presse hoteller eller tilbud ned i halsen på folk, som mange andre booking hjemmesider nogle gange gør, men vi går op i at skræddersy søgeresultaterne efter den enkelte kundes behov. Vi fokuserer simpelthen på at skabe et bedre produkt,« siger han.

Vil være større end Booking.com

Målet for Mathias Lundøe Nielsen er simpelt, men bestemt: Nustay.com skal være større og bedre end konkurrenter som Booking.com og Expedia. Det er en udfordring, der nærmest er uhørt inden for online booking, fortæller han.

»Tidligere har der ikke været meget innovation i online hotel booking industiren, for præmissen på markedet var, at man ikke kunne konkurrere med Booking.com. Men investorerne kan nu se, at produktet er der, og at det er værd at investere i. Der er meget drift i det,« siger han.

Til at starte med er Nustay.com mest interesserede i at tiltrække investorer, der kan se en mening med modellen, og som kan følge projektet til dørs, siger Mathias Lundøe Nielsen. I en enhver startup-branche som online booking er det vigtigt at hive kapital fra et sted, der har en alvor og tillid til nye projekter, siger han. Og det er derfor, Nustay.com nu satser på Sverige.

»Vi går på børsen i Stockholm, da det er Skandinaviens techhovedstad. Her er markedet og interessen for en virksomhed som Nustay.com stor, og vi venter, at vi kan indfri vores målsætninger om kapitalrejsning og mere til,« siger Mathias Lundøe Nielsen.

Stærkt team skal sikre sejren

Bag firmaet er et stjernespækket hold, der består af store navne inden for dansk iværksætteri og business. Navne som tidligere direktør i SAXO bank Lars Seier Christensen, komiker og skuespiller Casper Christensen samt bestyrelsesdronningen Lone Fønss Schrøder er alle involverede i Nustay.com, og det er forhåbningen, at virksomheden med så mange folk med års erfaring inden for erhvervslivet kan nå højt til toppen, siger Mathias Lundøe Nielsen.

»De navne og talenter, som vi har – f.eks. Lone Fønss Schrøder, Lars Seier Christensen - bidrager med stærke kompetencer og erfaringer, og har hjulpet med til, at vi nu har et stærkt management team bag os,« fortæller han.

Nustay.com er allerede blevet godkendt til optagelse af Google Hotel Ads samt Trivago, Tripadvisor og Momondo. Det forventes, at handlen om aktierne i Nustay.com skal begynde på Spotlight Stock Market senere i marts måned.