Tidligere medarbejdere i hævntogt mod ikonisk tøjkæde

En amerikansk tøjkæde er tæt på konkurs og har måttet fyre medarbejdere med en dags varsel. Det har affødt et hævntogt, der nu går viralt.

Foto: Wetseal.com Fold sammen
Læs mere

#ForgetWetSeal #BoycottWetSeal

Hashtags, som lige nu går viralt på de sociale medier, efter medarbejdere af den amerikanske tøjkæde, Wet Seal, er blevet fyret uden varsel.

For Wet Seal er på nippet til konkurs, da de i 11 ud af 12 kvartaler har haft nedadgående indtjening. Derfor har de måttet fyre medarbejdere. Med en dags varsel. Uden betaling for resterende ferie. Uden at blive tilbudt ny stilling i de andre Wet Seal-butikker.

Det skriver Buzzfeed.

Samtidig har CFO'en i butikken fået en lønforhøjelse på 95.000 dollars trods vanskelige økonomiske forhold, mens en medarbejder først efter fem år fik en lønforhøjelse fra mindstelønnen på 16 dollars. Det har vakt harme blandt de tidligere medarbejdere, som i vrede har hængt skilte op på flere af Wet Seals butiksfacader.

»Vi lyver for vores medarbejdere for at skjule det faktum, at ja, vores butik lukker og gav INGEN advarsel. Tak, Wet Seal.«, stoder der på ét af dem.

Et andet sted står der:

»De sagde, at vi ikke skulle lede efter andet arbejde. Sagde, at de var ved at bygge om og anskaffe nye produkter.«

Uklar målgruppe

Wet Seal et hot mærke op gennem 90'erne og starten af 00'erne. Men de har ikke formået at følge med tiden, og er nu, hvad flere amerikanske medier beskriver, et døende brand tæt på konkurs. Noget som måske lugter lidt hen af det danske Noa Noa, som ligesom Wet Seal, havde sin storhedstid op gennem 90'erne og starten af 00'erne, men de har ikke formået at forny deres stil i forhold til moden i dag.

Og det er da også det, mange amerikanske medier beskylder Wet Seal for. Virksomheden kender ikke sine kunder. De har bluser med ordene »Nasty girl« skrevet henover brystet. Grafiske t-shirts med tegneseriefigurer. Simple bluser. Og noget mere boheme-inspireret tøj. Så det er uklart, hvem de ønsker at henvende sig til, skriver BuzzFeed.

Lederne er da også i tvivl. De har ændret målgruppe adskillige gange de sidste ti år. Samtidig mødes de af hård konkurrence fra andre tøjkæder, som blandt andre Forever21, Zara og H&M.

Der har også været rod på første etage i virksomheden. Ifølge Business Insider, fyrede de i 2012 deres CEO, efter kun 11 måneder på posten. En anden tog over, men efter kun to år, blev han udskiftet til fordel for den forhenværende CEO, som forlod virksomheden tilbage i 2011.

Ydermere blev kæden i 2013 beskyldt for racisme, da de fyrede en mørkglødet medarbejder og i stedet ansatte en blond, blåøjet kvinde. Det resulterede i en bøde på 7,5 millioner dollars.