Tiden er moden til køkkensalg på nettet

Nordjysk iværksætter har aldrig solgt så meget som nu, hvor netbaseret køkkensalg tordner i vejret.

Tiden er i høj grad moden for salg af køkkener via internettet.

Det er i hvert fald konklusionen hos den nordjyske iværksætter, Birk Aagaard, der for knap et år siden begyndte at sælge køkkener på nettet via firmaet NettoSkabe.dk som supplement til hans egen fysiske butik, Celebert, i Aalborg.

Ifølge iværksætteren har man til dato gennemført godt 500 handler, og det er over budgettet, fastslår Birk Aagaard.

- For et år siden havde vi ikke nogen anelse om, hvad det her kunne blive til, men vi lavede naturligvis et budget, og nu kan vi så konstatere, at budgettet var for pessimistisk. I de snart fire år, jeg har været med i køkkenbranchen, har vi aldrig solgt så meget, som vi gør lige nu, siger han.

En handel er ikke per automatik lig med et nyt køkken. Faktisk har flere kunder blot bestilt skabe til en værdi i omegnen af 500 kr., men der er, understreger Birk Aagaard, også eksempler på kunder, der har købt for helt op til 70.000 kr. i en ren internetbaseret handel, og det vil altså sige et ret stort køkken.

Udruller konceptetNu satser den nordjyske iværksætter på at udrulle sit koncept. Herhjemme har han indgået en alliance med fire andre firmaer, der nu også på deres egne webshops markedsfører de nordjyske køkkener, der i øvrigt fremstilles i Langaa af virksomheden Multi-Living.

- Samarbejdspartnerne har alle berøring med køkkenindustrien. Ideen med at få samarbejdspartnere er, at det for en enkelt virksomhed som min er svært at få skabt tilstrækkelig opmærksomhed om mulighederne for at gennemføre et køkkenkøb på nettet. Det er nemmere, når vi er flere. Sådan har det også været i andre brancher. Tænk på VVS. For syv-otte år siden var der vel ikke én dansker, som kunne finde på at købe sanitet på nettet. I dag har de alle webshops, og nu er det mere reglen end undtagelsen, at kunderne gennemsøger nettet og køber deres ting her. Sådan bliver det også et langt stykke ad vejen med køkkener, siger Birk Aagaard, der vurderer, at traditionelle, fysiske køkkenbutikker på lang sigt kan få det svært, fordi de er bundet op på store faste omkostninger.

Han er i øvrigt også i gang med at udbrede konceptet til Norge og Island. Det norske marked betjenes direkte fra Nordjylland, mens NettoSkabe.dk i Island har fundet en samarbejdspartner.