Efter 12 år i spidsen for Københavns Lufthavn stopper Thomas Woldbye som topchef ved udgangen af september.
Woldbye har fået arbejde som administrerende direktør i den tre gange så store lufthavn, Heathrow, i London.
Og dette kunne ikke være dårligere timing for lufthavnen i København, mener Thomas Bernt Henriksen, erhvervsredaktør på Berlingske.
»Woldbye stopper midt i en skæbnetime for det største og mest traditionsrige luftfartsselskab i Norden. SAS står i en dyb og livstruende krise, hvor politikerne har besluttet, at staten skal forblive en hovedaktionær i SAS. Egentlig ikke så meget for at redde SAS, men for at sikre Københavns Lufthavn som knudepunkt for den nordeuropæiske flytrafik og som dansk erhvervslivs livsnerve til hele kloden. En sådan følsom, brutal og vanskelig proces kræver sikre hænder. Nu smutter et par af dem,« siger han.
Thomas Bernt Henriksen lægger vægt på, at Københavns Lufthavn har gennemgået en vild udvikling under Thomas Woldbyes ledelse. En udvikling, der kun kan indgyde respekt.
»Han har trukket Københavns Lufthavn gennem coronakrisen, som ramte lufthavne hårdere end de fleste andre virksomheder. Man kan kalde området omkring lufthavnen for coronakrisens epicenter, og Woldbye har netop præsenteret sit første kvartalsoverskud efter corona,« siger erhvervsredaktøren.
Lufthavnen stod med Woldbye foran en investering på fem milliarder kroner i en gigantisk modernisering, som stiller store krav til efterfølgeren.
»Der skal hurtigt findes en afløser for Woldbye, og det skal være en person med stor troværdighed og tyngde til at håndtere de enorme udfordringer, der samler sig om lufthavnen. Man kommer næsten til at tænke på netop pensionerede Søren Skou, den tidligere topchef i A.P. Møller – Mærsk, hvor også Woldbye havde en lang karriere. Vi skal op i nærheden af den vægtklasse. Men naturligvis held og lykke til Woldbye. Sikke et ridderslag,« slutter Thomas Bernt Henriksen denne lynanalyse.





