TGV i priskrig med lavprisfly

Det franske jernbaneselskab SNCF vil konkurrere med lavprisflyselskaberne og sælge billigbilletter til de hurtige TGV-ruter over nettet

PARIS: I et forsøg på at kapre markedsandele fra lavprisflyselskaberne lader det statslige franske togselskab SNCF i dag det første TGV til discountpris rulle af sted fra Paris mod det sydlige Frankrig.

Billetterne kan kun købes over internetsiden iDTGV.com og gælder i første omgang kun til ét tog dagligt hver vej på strækningen Paris-Avignon-Marseille-Toulon.

SNCF håber at kunne sælge 1.000 billetter om dagen via iDTGV.com- og satser på, at 60 procent af disse passagerer er folk, der normalt ville tage indenrigsflyveren. I øjeblikket sidder SNCF's TGV'er eksempelvis på 63 procent af markedet for passagertransport mellem hovedstaden Paris i nord og havnebyen Marseille i syd.

Men det er ikke kun det med at sælge billetter over internettet, som SNCF har lært af lavprisflyene. Også den dynamiske prisfastsættelse er direkte plagiat.

De første passagerer, der køber billetterne online, får turen til spotpris - for eksempel 19 euro (143 kroner) for de knapt 800 km. mellem Paris og Marseille.

Dynamiske priser
Men efterhånden som togstammen fyldes op, bliver billetterne dyrere og dyrere. SNCF regner med en gennemsnitspris på omkring 50 euro for rejserne til de fire byer i det sydlige Frankrig.

SNCF's udspil er ikke godt nyt for Air France, hvis direktør allerede tidligere på året beklagede sig over, at det er umuligt for selskabet at konkurrere med TGV'erne, da flyselskaberne alene i skatter og afgifter typisk skal betale mere end en TGV-billet koster - altså allerede før dagens udspil fra SNCF.

Mellem Paris og Bruxelles har højhastighedstoget Thalys med en transporttid på kun en time og 25 minutter således allerede kapret alle luftfartsselskabernes kunder - det kan ikke gøres hurtigere med fly.

Til det sydlige Frankrig er transporttiden tre timer med TGV, og bor man i områder langt fra en TGV-station, kan det derfor tidsmæssigt stadig betale sig at tage flyet.

Men indenrigsflyenes fordele skrumper stadig, for flere jernbanestrækninger er under ombygning for at tilpasses TGV'erne. For eksempel vil en togrejse fra Paris til Strasbourg i det nordøstlige Frankrig i fremtiden kunne gøres på en time og 50 minutter mod over dobbelt så lang tid i dag.