Teslas superchargere har været et hermetisk lukket netværk – nu vil Elon Musk give andre adgang

Der står i dag over 150 af Teslas såkaldte superchargere rundt omkring i Danmark, som kun kan bruges af Tesla-bilister. Men det er snart slut. Tesla-stifter Elon Musk bedyrer, at han vil åbne ladenetværket for andre elbiler.

Tesla råder globalt over mere end 25.000 af selskabets lynladere kaldet superchargere på tværs af over 2.500 superchargerstationer. Nu kan andre elbiler snart benytte dem. Fold sammen
Læs mere
Foto: Justin Sullivan/AFP/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Har du Tesla, så kan du få, men har du ingen, så må du gå.

Med verdens største udbyggede netværk på flere end 25.000 lynladestandere – de såkaldte superchargere – har Tesla-bilister siden selskabets reelle gennembrud med den store Model S for snart ti år siden haft en unik fordel sammenlignet med andre elbilister.

Ladenetværket, som gør det muligt at lade sin Tesla fuldt op på farten på omtrent en times tid, har nemlig altid været forbeholdt Teslaer.

Men det ændrer sig snart, fortæller selskabets stifter og topchef, Elon Musk, på Twitter.

»Vi åbner vores superchargernetværk for andre elbiler senere i år,« skriver Elon Musk.

Tweetet er et svar til en Tesla-fan, som kalder det »sjovt«, at så mange mennesker i dag sætter spørgsmålstegn ved rimeligheden i, at det kun er Tesla-ejere, som kan benytte ladenetværket.

En anden bruger spørger som opfølgning Elon Musk, om det vil gælde for andre elbiler i alle lande eller kun nogle udvalgte. Tesla-topchefen svarer, at det med tiden vil gælde alle lande, hvor Tesla har superchargere.

Spørgsmålet om opladning af elbiler er helt centralt for udrulningen af de lydløse alternativer til benzin- og dieselbiler. Teknologien udvikler sig hastigt, men det tager fortsat markant længere tid at fylde strøm på et tomt batteri end at hælde brændstof i tanken på en benzin- eller dieselbil. For bilister, som skal køre langt, er det derfor essentielt at have adgang til den hurtigst mulige opladning undervejs.

VW har overhalet Tesla

Herhjemme er salget af elbiler og plug-in-hybridbiler, der også lades op ved en ladestander, steget kraftigt. I juni var hver tredje solgte personbil enten en elbil eller plug-in-hybridbil.

Teslas stifter og administrerende direktør, Elon Musk, på vej ud fra en retssag tidligere i juli, som omhandler Teslas køb af selskabet SolarCity. Fold sammen
Læs mere
Foto: Michael A. Mccoy/AFP/Ritzau Scanpix.

Mens Tesla indtil for nylig var den klare storsællert blandt elbiler, er billedet nu skiftet.

I første halvdel af 2021 indtager VWs nye ID.4 en førsteplads blandt elbiler solgt i Danmark med 1.162 indregistreringer. Det selvom modellen først kom på markedet i marts.

Teslas populære Model 3 kommer ind på en andenplads med 1.107 indregistreringer i første halvår. Det svarer til en andel på 15 procent af det samlede salg af elbiler. Til sammenligning lød andelen af Tesla Model 3 i første halvår 2020 på 39 procent.

På en tredjeplads ligger VWs ID.3 med 715 indregistreringer. Hyundai Kona og Kia Niro runder top fem af med henholdsvis 477 og 411 indregistreringer i første halvdel af 2021.

Nye store satsninger som Skoda Enyaq, Mercedes-Benz EQA, Audi Q4 og Ford Mustang Mach-E har først netop ramt det danske marked.

156 på tværs af Danmark

Indtil videre benytter langt de fleste danske elbilister – som ikke kører Tesla – sig af ladestandere og ladebokse fra de to ladeoperatører Clever og E.ON.

Men når Tesla som annonceret af Elon Musk åbner sine superchargere for andre elbilister, vil muligheden for hurtig opladning på farten stige markant.

En optælling på Teslas hjemmeside viser, at selskabet i dag råder over i alt 156 superchargere i Danmark på tværs af superchargerstationer i Køge, Kirke Såby, Slagelse, Nørre Alslev, Middelfart, Rødekro, Hedensted, Ikast, Aarhus, Randers, Haverslev og Hjørring.

Det fremgår samtidig, at der i den nærmeste fremtid er planlagt åbninger af flere superchargerstationer i København, Aarhus, Aalborg, Odense, Esbjerg, Randers, Thisted, Maribo og Hørsholm.

Det er dog ikke alle, som er glade for Elon Musks udmelding om at lade andre bruge det hidtil eksklusive ladenetværk.

En Twitter-bruger svarer topchefen, at det er den største fejltagelse i selskabets historie, fordi netop det eksklusive ladenetværk har givet Tesla en unik fordel.

En anden har postet et billede fra en ladestation i Norge, hvor andre elbiler holder i lang kø til det åbne netværk af ladestationer. Han sætter spørgsmålstegn ved, hvor svært det mon bliver generelt at komme til Teslas superchargerne, hvis alle får lov at bruge dem.