Tesla risikerer at blive en brik i amerikansk-kinesisk handelskrig. Og Elon Musk betaler prisen

Elon Musk afventer vigtig Tesla-godkendelse på det kinesiske marked, men det har lange udsigter. Han er muligvis blevet en brik i handelskrigen mellem Kina og USA.

Det har lange udsigter at sende selvkørende Teslaer på det kinesiske marked. Det er dårligt nyt for Elon Musk. Erik S. Lesser/EPA/Ritzau Scanpix

Det skulle blive et stort 2025 for Tesla.

Tilbage i september kunne virksomheden annoncere, at der skulle trille selvkørende biler rundt i både Europa og Kina i løbet af årets første måneder. 

Alt, hvad der manglede, var en formel godkendelse. 

Men det har vist sig at være en decideret klods om benet. I hvert fald på det kinesiske marked.

I Kina må Tesla nemlig kigge langt efter godkendelsen af sin såkaldte FSD-teknologi, og Elon Musk risikerer at blive overhalet indenom af kinesiske elbiler i mellemtiden. 

Financial Times har historien, som ifølge dem illustrerer, hvordan Musks tætte relation til Donald Trump også kan bide ham i halen og gøre ham – og hans mange virksomheder – til en ufrivillig brik i den igangværende handelskrig mellem USA og Kina. 

En handelskrig, der blev indledt, da Donald Trump indførte ti procents straftold på kinesiske varer, og Kina prompte svarede tilbage med en ekstra toldafgift på blandt andet naturgas og amerikanske biler. 

Ingen tidshorisont for godkendelse

Tesla var blevet stillet i udsigt, at de kunne opnå godkendelsen til at sælge selvkørende biler på det kinesiske marked i andet kvartal af 2025.

Det fortæller flere kilder tæt på forløbet til Financial Times.

Men nu er meldingen i stedet, at Tesla ikke kan få en tidshorisont overhovedet, og at de i stedet må forberede sig på langvarige forsinkelser.

En af kilderne fortæller, at hvis den oprindelige plan om at lancere FSD-systemet i første halvår af 2025 skal lykkes, skal der ske »et omfattende gennembrud eller indrømmelse« i forhandlingerne.

Ud over de diplomatiske udfordringer har også praktiske forhindringer stået i vejen for godkendelsen. 

FSD-teknologiens algoritme skal fodres med enorme mængder video for at lære at tage beslutninger i trafikken.

Tesla må nemlig ikke overføre disse videoer fra USA ifølge de kinesiske retningslinjer, og den amerikanske regering vil ikke tillade, at hele processen foregår i Kina. 

»Det er lidt af et dilemma,« har Musk sagt på en Tesla-konference.

Musk forudså sidste år, at FSD-systemet inden udgangen af 2024 ville være »bedre end mennesker« til at køre bil. 

Med systemet skal føreren af bilen være opmærksom og have hænderne på rattet, men bilen kan selv accelerere, bremse og skifte spor.