Temponiks udveksler viden og udvikler nyt

Skive-virksomheden Temponik mødte den økonomiske krise bevæbnet med intitiativer, hånd-i-hånd-messer og villighed til at dele viden. Det er der blandt andt kommet en ny dansk-amerikansk støbeteknik ud af.

Læs mere
Fold sammen

At stivne og blive for forsigtig er det værste, man kan gøre i en krisetid. Sådan tænker i hvert fald Jan Brinch-Møller, direktør i Skive-virksomheden Temponik A/S, der fremstiller prototyper og særligt komplekse emner til især elektronikindustrien. Derfor gjorde han noget helt andet under finanskrisens rodfæs-telse sidste efterår.

Jan Brinch Møller gav sig til at dyrke innovation. Han vidste, at de produkter, han stod med, ville opleve en træg periode, så han valgte at forsøge at opfinde noget nyt.

- Krisen har da været sej. Også for os. Vi har oplevet færre ordrer over en bred kam, fordi vi er i mange brancher. Men måske lidt atypisk har jeg den holdning, at når der er opbremsning, er det tid til at udvikle, og der findes også andre virksomheder, der er enige med mig. Denne gang var det bare, som om hele branchen gik i koma, siger Jan Brinch-Møller.

Udveksling af viden

Det gjorde de ikke hos den 30 mand store Temponik, der i stedet indgik et samarbejde med et amerikansk firma, som de udvekslede viden med omkring en bestemt idé. Derfra kunne Temponik og amerikanerne bygge en ny støbeteknik, som er skalerbar, alt efter om kunden ønsker ti, 100 eller 100.000 eksemplarer af en komponent.

Temponik har også indgået aftale med en anden virksomhed i samme branche om at tage på messe og udstille sammen. Og Temponik har kastet sig ud i et samarbejde med en design- og produktudviklingsvirsomhed i Billund, hvor de to kan nyde godt af hinanden. Temponiks kunder mangler måske et sted at få lavet deres design, og Billund-virksomhedens kunder mangler måske nogen, som kan stå for fremstillingen af et nyt produkt.

- Det kan ikke nytte noget, at man er bange for at åbne sig over andre virksomheder. Ens forretningshemmeligheder kan enhver som regel gå ind og slå op på internettet, så hvorfor ikke i stedet dele sin ekspertise med andre, man stoler på, og få et frugtbart samarbejde? Vores nye støbeteknik kører rigtig godt, og amerikanerne og jeg benytter den uden at være konkurrenter. Vi har taget hvert vores marked, siger Jan Brinch-Møller.

Med en eksportprocent på 80, og med Tyskland som det største marked, har Temponik også haft rigtig god grund til at hitte på nyt. Handlingsplaner og opsøgende salgsarbejde har også fyldt meget, og det hele har allerede givet glædeligt afkast. Temponik har netop afblæst sin arbejdsfordelingsordning, hvor de ansatte kom på kursus i noget af arbejdstiden. Nu skal arbejderne være fuldtids på fabrikken igen, for der er nok at rive i.