TeliaSoneras topchef lover dansk overskud - engang

TeliaSonera ledte efter opkøbsemner i Danmark fra dag 1 og faldt for nødlidende Orange, for det var det eneste, der kunne redde Telias danske selskab. Koncernchef Anders Igel tror fuldt og fast på, at det sorte får i familien med tiden kan blive en god forretning.

TeliaSoneras topchef lover dansk overskud - engang - 1
Læs mere
Fold sammen
Interview

STOCKHOLM: I en virksomhedsfusion skal tre spilleregler følges: Læg en klar strategi og følg den til den bitre ende - uanset hvad pressen og analytikerne siger. Vælg hurtigt cheferne på de vigtige positioner, det skaber ro. Og endelig skal man informere i stride strømme om, hvad man som selskab vil.

Ordene kommer fra TeliaSoneras øverste chef Anders Igel. Han taler af erfaring, for han stod bag Europas første sammenlægning af to gamle telemonopoler, da Telia i Sverige og Sonera i Finland i 2002 fusionerede til Nordens telelokomotiv. Fusionen er gået over al forventning, og Igel fortæller i dag interesserede telechefer fra andre lande om, hvordan man gør.

Fusionen mellem det konservativt drevne Telia og det mere løbske og forgældede Sonera er forløbet, uden at ret mange i selskabet kun halvandet år efter tænker så meget over den. Det til trods for, at fusionen udklækkede en kolos med en markedsværdi på 184 milliarder svenske kroner, en omsætning på 80 milliarder svenske kroner og operationer i en lang række lande. I Danmark kan Anders Igel igen bruge af sine fusionserfaringer, efter han smed 4,5 milliarder kroner på bordet og købte det nødlidende Orange, for at slå det sammen med det lige så nødlidende Telia i Danmark.

Konstant gennemtræk
Telia i Danmark er aldrig blevet et selskab, som Anders Igel eller hans forgængere på topposten har kunnet rejse rundt og prale af. Som det sorte får i en stadigt voksende TeliaSonera-familie, har Telia i Danmark gang på gang været mål for analytikernes og erhvervspressens skarpe pile, efter selskabet har præsteret gigantunderskud uden udsigt til den store bedring, voldsomme strategiskift og ikke mindst konstant gennemtræk på topposterne i den danske afdeling.

Anders Igel begyndte fra dag 1 i chefstolen at se efter en partner til Telia i Danmark i erkendelse af, at selskabet var for lille, og den eneste metode var at købe sig til markedsandele. Det tog ham næsten to år at finde et selskab, og det blev Orange.

I dette første interview med en dansk avis fortæller Anders Igel om sin vurdering af det danske datterselskab og sine forventninger til fusionen.

Igel tager imod på sjette sal i TeliaSoneras kun ét år gamle hovedsæde på Sturegatan i hjertet af Stockholm. Her er udsigt - ikke kun til Stockholms skyline, men også til bedre tider i Danmark, siger Igel.

»Vi er på det rette spor i Danmark efter flere år med problemer. Vores hjemmemarked er det nordiske, og dermed også det danske, og nu skal vi skabe en fornuftig forretning i Danmark. Det er jeg overbevist om, at vi kan gøre,« siger han.

Anders Igel er høj, måler 1,95 meter, er tidligere basketballspiller og har apropos sin læresætning nummer tre - den om at informere - lært kunsten at udtale sig til en journalist uden at gøre det i bombastiske vendinger. Svensk konsensus, kunne man sige, men manden, der henter knap ni millioner svenske kroner om året i løn, har vist resultater.

Ingen konkrete løfter
Trods nedturen i Danmark ser han frem og lader andre bedømme tidligere beslutninger, siger han.

»Da vi købte Orange, var det et udtryk for, at vi er i Danmark for at blive, men det har i øvrigt været hensigten hele tiden. Danmark har altid været en del af vores plan,« siger han.

Hvad vil Telia i Danmark blive for et selskab efter fusionen?

»Stort set som i dag, så vi gennem vækst af virksomheden kan give danskerne et godt alternativ. Vi har foretaget en stor og effektiv turn around. Vi skal nu bevise, at vi er der for at blive, og at vi er nogle, folk kan regne med.«

I skriver i årsrapporten, at det skal ske gennem profitabel vækst. Hvordan skal det ske i Danmark?

»Vi har bevist, at vi kan lave en turn around af den danske forretning. Vi var i en helt anden situation for et par år siden, og vi kan ikke vise profitable resultater med det samme, men med købet af Orange var det et afgørende skridt for at få kritisk masse, og derigennem skal vi skabe en virksomhed, der giver overskud.«

Hvornår vil Telia i Danmark blive profitabel?

»Det kan jeg ikke give konkrete bud på, men det vil ske.«

Vil vi se Telia Danmark blive profitabel i 2006-2007?

»Uanset hvordan du spørger, kan jeg ikke give mere specifikke forudsigelser for Danmark. Men se på vores danske markedsandele: For få år siden havde vi fem procent af mobilkunderne i Danmark, mens vi prøvede at skaffe kunder gennem organisk vækst. Så købte vi Orange, og i dag har vi 23 procent af markedet på mobilområdet.«

Men kan du både få stor vækst og tjene penge på samme tid?

»Ja, i mobilområdet kræves det at have størrelse for at skabe profit. Kritisk masse er den eneste grund til, at vi købte Orange i Danmark. Jeg har set efter mulige opkøb i Danmark, siden jeg satte mig i stolen. Vi har afsøgt markedet, for vi ville være sikre på, at vi foretog en god handel af hensyn til vores aktionærer.«

Kaos på internettet
Mange spørger sig selv nu: Hvordan kan to svage virksomheder som Orange og Telia i Danmark blive til et sundt selskab?

»Jeg mener ikke, de er to svage selskaber. Telia i Danmark har et stærkt bagland i form af os, men manglede volumen. De to er stærke selskaber, når man ser på medarbejderne og ånden i selskaberne.«

Og hvad angår indtjening?

»De har begge manglet volumen til at skaffe resultater. Det er det, der har været problemet.«

Sonofon, jeres nærmeste konkurrent til andenpladsen i Danmark, klarer sig ikke godt til trods for, at de har samme størrelse, som I får nu.

»Det kan jeg ikke udtale mig om baggrunden for, men vi vil give både Sonofon og TDC noget at se til på det danske marked.«

Danske analytikere vurderer, at Telia har brugt mindst otte milliarder kroner i Danmark på investeringer - endda før I købte Orange for 4,5 milliarder kroner. Er dette tal rigtigt?

»Jeg kan ikke kommentere nærmere på dette tal, for jeg har ikke lavet regnestykket for nylig, men det er rigtigt, at vi har haft et forkert fokus i Danmark, skiftende strategier og en forfejlet ide om, at vi ville være en minimodel af moderselskabet. Desuden har vi rigtignok brugt en masse penge. Vi har lært, at vi skal være langt mere målrettede og udvælge de segmenter og markeder, vi vil gå ind i.«

Hvordan har Danmark været sammenlignet med andre Telia-selskaber?

»I Danmark oplever vi en stærk konkurrence, men Danmark er ikke et særligt specielt marked set over mange år. Vi har dog lært, at det er vigtigt at arbejde lokalt på de enkelte landes betingelser, og det gør vi i alle de lande, vi er i.«

Vil du sælge dele af Telia i Danmark fra?

»Nej, det har jeg ingen planer om.«

Vil du købe flere teleselskaber i Danmark?

»Vi er altid åbne for opkøb. Det er en generel ting, som jeg skal sige, det ved jeg godt.«

Telia i Danmark har været igennem en hestekur. Hundreder er røget ud, og fokusområder er lukket ned - særligt grelt er det med Telias store satsning på ADSL internet, der blev lukket ned, imens busserne på de danske gader var fyldt med reklamer for produktet. Det kaos viste med al tydelighed den brutale omlægning, selskabet skulle igennem under Anders Igels ledelse.

Har I interesse i at overtage internetselskaber som Cybercity eller Tiscali i Danmark, der begge sælger ADSL?

»Det har vi ikke overvejet.«

Vil I lancere ADSL igen i Danmark?

»Vi har Telia Stofa i Danmark, som sælger bredbånd til private over kabelnettet. Det er nok for nu.«

Kunderne er ligeglade
Efter opkøbet af Orange er Telia indehaver af to licenser på 3G-telefoni i Danmark - hver til en købspris af knap én milliard kroner.

Hvad er din plan med 3G i Danmark?

»Vi skal have afgjort, om vi vil sælge den ekstra 3G-licens eller levere den tilbage.«

Så vidt vi er orienteret, forhandler I med Sonofon, der gerne vil købe den. Er det rigtigt?

»Ja. Vi har talt med Sonofon, men intet er afgjort endnu.«

Hvornår lancerer i 3G i Danmark?

»Vi har ikke lavet en færdig 3G-strategi endnu.«

Lancerer I i 2005 i Danmark?

»Det skal du tale med Telia Danmark om.«

Båndoptageren bliver slukket, og Anders Igel slapper lidt mere af. Læner sig tilbage og kaster et blik ud af vinduet. Han har møder på stribe efter dette interview, men han brænder for at sige det, han mener, det hele handler om:

»Jeg tror ikke, kunderne interesserer sig ret meget for alle de teknologier, vi som teleselskab sælger dem. Vi skal som branche forstå at tilbyde telefoni simpelt og ligetil, gøre teknologier anvendelige for kunderne. Det er den måde, jeg driver dette selskab, og det er vi blandt de første, der vil gøre fuldt ud.«