Telia har fået flere danske mobilkunder i folden

I tredje kvartal har Telia Danmark øget antallet af mobilkunder med 3000, så der nu er 1.360.000 i alt.

Der er kommet flere danske mobilkunder hos Telia i tredje kvartal. (Arkivfoto). Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Telia har fået flere danske mobilkunder i tredje kvartal. Her er antallet steget med 3000, så der nu er 1.360.000 mobilkunder

Det oplyser den danske afdeling i en pressemeddelelse, efter at selskabet med de svenske rødder torsdag er kommet med regnskab.

Telia er en af de største spillere på det danske mobilmarked, når der ses på, hvor mange kunder selskaberne har.

Ifølge Petr Cermak, fungerende direktør i Danmark, er Telia godt på vej mod at nå årets mål om at opgradere 1000 mobilsites.

»Vi fortsætter med at modernisere mobilnetværket for at kunne tilbyde størstedelen af danskerne lynhurtigt 5G ved udgangen af 2022.«

»Ved udgangen af tredje kvartal har vi opgraderet 500 mobilmaster med 5G-mobilteknologi og samtidig øget 4G-kapaciteten,« siger han i en kommentar.

Selvom der er kommet flere kunder i folden, er Telias omsætning i Danmark faldet til, hvad der svarer til 956 millioner kroner. Det er 1,6 procent mindre end samme periode sidste år.

Det skyldes et lavere salg af udstyr, fremgår det af selskabets regnskab.

Kigges der på driftsoverskuddet før af- og nedskrivninger, ebitda, faldet det til 175 millioner kroner, mens det samme kvartal sidste år lød på 197 millioner kroner.

Telia Danmark havde i kvartalet 713 medarbejdere.

Forretningen i Danmark er dog kun en mindre del af den svenske telegigant, som i juli, august og september havde et samlet salg på 21,3 milliarder svenske kroner.

Det svarer til 15,8 milliarder kroner og er et fald på 1,2 procent fra den samme periode af 2022.

Der blev samtidig skåret mere end en tredjedel af overskuddet, så det i kvartalet var på, hvad der svarer til 1,2 milliarder kroner.

Sverige er det klart største marked for Telia. Det er mere end seks gange så stort for selskabet, som Danmark er.

Forretningen i Finland og Norge er begge cirka dobbelt så store som den danske.

/ritzau/