Teleselskabet »3« får tilført 1,5 milliard

Teleselskabet »3« får tilført 1,5 milliard kroner fra ejerkredsen til driften i Sverige og Danmark. Men det er en milliardsatsning, der vil slå Telia og Orange i tabt kapital, siger ekspert.

Teleselskabet »3« får tilført 1,5 milliard - 1
»Vi er en opstartsvirksomhed, som først efter vores kommercielle start i Danmark i oktober 2003 begyndte at tjene penge, så dette er helt efter planen,« siger direktør Christian Jørgensen. Han er på vej til et job hos Coloplast. Arkivfoto: Bjarke Ørsted Fold sammen
Læs mere
Teleselskabet »3« får ny kapital fra ejerne, efter at svenske Investor AB har forpligtet sig til at skyde yderligere 1,5 milliard kroner i HI3G Access, der er selskabet bag »3« i Danmark.

Dermed har Hutchison Whampoa og Investor AB i alt enten betalt eller forpligtet sig til at betale op imod otte milliarder kroner til det skandinaviske selskab.

»3« er det første selskab herhjemme, der tilbyder såkaldt 3G-mobiltelefoni, som udmærker sig ved, at båndbredden er højere end på det almindelige mobilnet. Med milliardinvesteringen skal selskabet sikres yderligere i kampen om kunderne.

Christian Jørgensen, administrerende direktør for »3« i Danmark, er på vej væk fra selskabet, efter han tog imod en direktørstilling i Coloplast. Men han tager stadig beslutningerne i det danske selskab.

»Vi er en opstartsvirksomhed, som først efter vores kommercielle start i Danmark i oktober 2003 begyndte at tjene penge, så dette er helt efter planen. Vi er 100 procent finansieret af vores ejere, så det er et spørgsmål om at have den rette sammensætning mellem, hvor meget vores ejere skyder ind i virksomheden som egenkapital, og hvor meget man skyder ind som lån,« siger Christian Jørgensen.

Gode penge efter dårlige
Men at kaste yderligere milliarder i »3« er ganske hovedløst. Det mener John Strand, analytiker af telebranchen.

»Ser man på selskabets samlede forretning i Sverige og Danmark, så har de fået knap 20.000 kunder i et marked, hvor der er 12 millioner mobilbrugere. Det er ganske enkelt mission impossible det her, og investeringen i »3« overgår sammenlagt de tab, som Telia og Orange har haft herhjemme til sammen,« siger John Strand.

Han betegner »3«s beskedne kundebase som et udtryk for markant faldende priser på mobiltelefoni, mangel på 3G-telefoner, hvor »3« i dag kun sælger Motorola-telefoner, samt at selskabet er ramt af hård konkurrence fra de øvrige spillere på markedet.

»Selskabet »3« er alt for tidligt i gang med 3G. Vi vil nu se teleselskaberne satse på EDGE-teknologien (en standard, der øger hastigheden på det nuværende mobilnet, red.), og de vil først om et par år gå i gang på 3G-teknologien,« siger Strand.

»3« gik i gang på det danske marked i oktober sidste år, men har ikke villet oplyse det reelle kundetal i Danmark. Men det er bekræftet tidligere, at man har nået 10.000 kunder i Sverige.

»3« er brand for Hi3G Access, som har 3G-licens i Danmark, Sverige og Norge og ejes af Hutchison Whampoa Ltd. med 60 procent og Investor AB med resten. Hutchison Whampoa gruppen har desuden 3G-licenser i Australien, Østrig, Hong Kong, Irland, Israel, Italien og Storbritannien.