Teleselskaber uenige om Nokias tal

Klap hesten: Mens Nokia venter voldsom fremgang i indtægterne på mobiltelefoni i forbindelse med UMTS, så er Sonofon forsigtige. For i sidste ende er det forbrugerne, der bestemmer. Til gengæld er Telia Mobile positive.

Læs mere
Fold sammen
Nyhedsanalyse

HELSINKI

Forbugerne er konservative. De vil gerne have ny teknologi, men det skal kunne bruges til noget og være til at betale. Det gælder også, når det drejer sig om mobiltelefoni. Derfor er Sonofon mere end forsigtige med at hoppe på Nokias voldsomme og håndfaste vision om, at indtægterne på mobiltelefoni vil fordobles inden 2006. Salg af spil, programmer, musik og film til brug på mobilen skal trække læsset, siger Nokia, og skabe grobund for næste generations mobilnet, UMTS, som bliver sat op herhjemme fra næste år.

Nokias visioner for fremtiden har altid været for fuld musik. På IT-messen CeBit fastholdt Nokia, at der vil være flere, der går på nettet med en mobiltelefon i 2003, end der er via det faste net ved computeren.

Desuden præsenterer Nokia snart en telefon, Nokia 7650, med indbygget digitalkamera, der skal bane vej for, at man kan sende en ny slags SMS-beskeder med billeder.

Men blandt teleselskaberne er man langt mere forsigtige. Det er deres kunder, som i sidste ende skal betale de voldsomme indtægter, som Nokia forventer, mobiltelefoni vil give med UMTS.

Tager lang tid

»Jeg tvivler meget på Nokias tal. Antallet af taleminutter per abonnement er faldende, priserne er faldende på mobiltelefoni og det, der bruges mest, er tale og SMS. Jeg deler Nokias vision om fremtiden, men det kommer til at tage meget længere tid, inden det slår igennem,« siger Steen Høgh, Sonofons direktør for forretningsudvikling.

Sonofon står i den situation, at man ikke har nogen licens til UMTS i Danmark, men til gengæld har over en million mobilkunder, som de øvrige licenshavere, Telia, TDC, HI3G og Orange meget gerne vil kunne tilbyde UMTS. Steen Høgh henviser til den tid, det har taget at få gang i GPRS, en udvidelse til det nuværende mobilnet, hvor man er på nettet hele tiden. Sonofons GPRS-net var ved at være på plads fra slutningen af 1999, men det er først nu, at Sonofon stille og roligt kan sælge GPRS til kunderne.

»På GPRS har vi haft problemer med, hvordan man skal afregne for brugen af mobilnettet, når man er på hele tiden. Desuden skal sikkerheden være på plads, og så skal der være noget at bruge den nye mulighed til,« siger Steen Høgh.

Hos svenske Telia er man, modsat Sonofon, overbevist om, at Nokias vision holder.

»Vi er lidt mere optimistiske. Når mobiltelefonerne, der kan de nye ting, er på markedet, venter vi, at det kommer til at gå stærkt,« siger Jesper Brøckner Nielsen, direktør og country manager for Telia Mobile. Han tror, at det vil udvikle sig som SMS, der har været muligt fra 1993 - men pludselig udviklede sig voldsomt flere år efter.

»De unge er klar til det her. Det er dem, der sætter det i gang, så Nokias vision afskrækker ikke,« siger han.

Telia ejer en licens i Danmark, og Brøckner Nielsen tror, at selskaberne hurtigt vil i gang for at få nogle af de store udgifter til licenser og UMTS-netopbygning hjem igen.

jse@berlingske.dk