Telemarketing-virksomheder i kamp mod brodne kar

Fup. Telemarketingbranchen har efterhånden et blakket ry og telefonsælgerne er bedst kendt for deres aggresive og ufine salgsmetoder. Dansk Telemarketingforening erkender imageproblem og opfordrer alle sælgere til at opføre sig etisk korrekt.

Virksomhedsledere, der har svært ved at slippe af med aggresive sælgere er et velkendt fænomen, som beskrevet på Erhvervsbladet.dk i går. Men ikke kun irriationen over de lumske salgstrick er velkendt. Det samme er efterhånden også den modstand og de advarsler, som mange virksomhedsledere sender rundt til hinanden via faglige og private netværk.

Derfor opfordrer Dansk Telemarketing Forening hele branchen til at droppe rene provisionsaflønninger og i det hele taget at opføre sig korrekt, når de ringer rundt til virksomheder og privatpersoner.

- Vi ved godt, at branchen er fyldt med brodne kar, og det er rigtig ærgeligt. Jeg tror, det skyldes at mange i branchen kun aflønner deres medarbejdere via provision. Det kan få nogle til at opføre sig helt uanstændigt, og jeg mener at de virksomheder skal tage sig alvorligt sammen og give fast løn, siger Michael Flintholm, som er næstformand i Dansk Telemarketing Forening.

Men selvom foreningen opfordrer branchen til at benytte det etiske kodeks, som ligger på foreningens hjemmeside, så er det en hård kamp. Foreningen har nemlig kun 15 medlemmer, og ifølge Michael Flintholm findes der mellem tre og fire hundrede telemarketingsvirksomheder. Mange af dem befinder sig på grænsen til at være fupfirmaer.