TDC vil outsource IT for millioner

Køen i kantinen bliver fremover lidt kortere hos telegiganten TDC, der arbejder på at outsource it-opgaver for et to-cifret millionbeløb årligt, og dermed slanke organisationen med 264 medarbejdere.

Divisionen TDC Services, der udbyder tjenester indenfor blandt andet it og indkøb til TDC''''s danske forretningsenheder, forhandler i øjeblikket med flere eksterne leverandører om overtagelse af tre forretningsområder.

Ledelsen har henover efteråret gennemgået TDC Services med en tættekam i jagten på økonomiske besparelser. Udbyttet blev lokalisering af afdelingerne for decentral pc-drift, udvikling og tilpasning af økonomistyringssystemer og oversættelse som områder, hvor der vil kunne opnås økonomiske gevinster ved outsourcing. De to førstnævnte områder beskæftiger i dag hver 130 mand, mens der er fire ansatte i oversætterfunktionen.

Forhandlingerne om udliciteringen af den decentrale pc-drift og oversætterfunktionen er langt fremme og forventes afsluttet i januar måned. Udskilningen af den sidste afdeling forhandles i øjeblikket med fire interesserede parter i IBM, CSC, Accenture og Cap Gemini. Her ventes en afklaring i løbet af 2005''''s første kvartal.

- Efter en nøje gennemgang af hele divisionen har vi konstateret, at andre vil kunne drive disse tre afdelinger mere effektivt end os. Da de samtidig ikke udgør kerneforretninger for os, er det helt naturligt, at lægge dem ud til eksterne leverandører. Det forhandler vi så om i øjeblikket, forklarer Klaus Pedersen, adm. direktør i TDC Services.

Følger tendens

Med de aktuelle tiltag følger TDC en tendens, som præger hele den europæiske telebranche. Her er outsourcing dagens orden ud fra betragtninger om et stadigt fokus på kerneforretningen og en optimering af denne.

Det er da heller ikke første gang, at TDC udliciterer. Sidste år lagde man således driften af koncernens gamle virksomhedssystemer, der er under udfasning, ud til it-koncernen CSC, der altså også byder sig til i den aktuelle outsourvingsag. Dermed udskilte TDC 183 medarbejdere.

I forhold til konkurrenter som Tele2, Telenor og Telia har den danske telegigant dog ligget lidt på den lade side, hvad angår outsourcing. TDC har været hæmmet af gamle overenskomster og tjenestemandsansættelser, som har bundet personale til koncernen.

- Outsourcing er dagens orden i telebranchen, og der er god logik i sådan et skridt for TDC. Det handler om at få barberet omkostningerne ned for at stå stærkest muligt i konkurrencen. Det er næppe sidste gang, at vi ser sådan et træk fra TDC, vurderer analytiker Poul Ernst Jessen fra Danske Bank.

Åbne kortTDC har løbende holdt medarbejderne orienteret om outsourcing-planerne, blandt andet ved et stort informationsmøde i København i starten af december.

Formålet er at imødegå den usikkerhed, som der uvilkårligt vil opstå blandt nogle af de berørte medarbejdere.

ErhvervsBladet erfarer imidlertid, at det ikke helt er lykkedes at undgå utilfredshed rundt omkring i de afdelinger, der står overfor at blive outsourcet.

- Overordnet har vi haft en god dialog med vores ansatte, men man kan næsten ikke undgå lidt muggen i krogene, når man går i gang med sådanne tiltag. Derfor gør vi meget ud af at spille med åbne kort overfor de berørte medarbejdere, siger Klaus Pedersen.