TC Group gearet til vækst i hjemmebio

Papirerne er underskrevet og dermed har elektronikvirksomheden TC Group, Århus, overtaget det langt større engelske selskab,

TGI plc, der består af fire selvstændige selskaber og to salgsselskaber.


TGI har 430 medarbejdere og en omsætning

på omkring 530 mio. kr., mens TC Group har knap 200 ansatte og en omsætning på 209 mio. kr. i 2000/01 og 39 mio.

kr. på bundlinien før afskrivninger og finansielle poster.


Prisen for TGI var 179 mio. kr., som TC Group har lånt

i banken. Ejerskiftet betyder, at TGI afnoteres børsen i London.


Med købet af TGI lægger TC Group op til

ekspansion og børsnotering i løbet af få år, men først vil selskabet finde en investor, der er klar

til at indskyde 100 mio. kr. til udvikling af Århus-selskabet.

Egen kompetence

Selskaberne i TGI producerer højttalere

til bl.a. koncerter og biler. TC Group ønsker at integrere egen kompetence inden for digital processing (lydbehandling, red.)

og forstærkere ind i de højttalere, som de engelske fabrikker producerer. Det vil øge lydkvaliteten.


Ledelsen

i det engelske holdingselskab er fratrådt og adm. direktør Anders Faurskov, TC Group, står nu i spidsen for de

nye søsterselskaber. Ledelsen i de engelske selskaber pilles der ikke ved, oplyser salg- og marketingchef Mads Lübeck,

TC Group. Han siger, at strategien er, at lysten til samarbejde skal komme fra de enkelte selskaber. Der vil ikke blive trukket beslutninger

ned over hovedet på dem, siger han.


TC Group ser store muligheder for vækst ved salg af højttalere til hjemmebiografer,

som mange amerikanere ofrer tusindsvis af dollar på at etablere. Det er ikke mindst efterspørgslen efter DVD-afspillere,

der er interessant for TC Group, idet en rigtig hjemmebiograf har fem-seks kvalitetshøjttalere.


Fænomenet hjemmebio

ventes at holde sit indtog i Europa i løbet af nogle få år. TC Group satser på at være gearet til efterspørgsel

til den tid.