Tangora Software vil satse på USA

Læs mere
Fold sammen
Tangora Software A/S med hovedkvarter i Aalborg, der er en af de større danske aktører indenfor de såkaldte CMS-systemer - programmer til styring og opdatering af indhold på internettet - vil nu satse målrettet på eksport til det store amerikanske marked, der i it-sammenhæng er omkring 40 gange større end Danmark.

Satsningen kommer i erkendelse af, at det danske hjemmemarked ikke er stort nok til at sikre den kapital, som skal bruges i videreudviklingen af selskabets produkter og dermed virksomhedens langsigtede overlevelsesstyrke.

Tangora, der var nede at vende ved en konkurs tilbage i 2001, har ellers fået rettet fornuftigt op på de økonomiske forhold.

Bundlinieplus

Virksomheden med ti ansatte har moderat stigende omsætning og har også i det seneste regnskabsår præsteret et beskedent plus før skat på små 300.000 kr.

Resultaterne skaber i sig selv glæde i selskabet, men den fremtidige optimisme er i højere grad knyttet til udviklingen af to nye systemer, der i bund og grund er i familie med hinanden.

Tangora CMS V4 er nordjydernes seneste bud på en CMS-løsning til større firmaer, mens lillebroderen Contigo CMS først og fremmest retter sig mod de mindre virksomheders behov.

Optimismen har også sammenhæng med, hvad adm. direktør Erik Seifert kalder Tangoras replikerbare koncept.

Bag udtrykket gemmer der sig det forhold, at softwarevirksomheden i dag markedsfører sine programmer på nøjagtig samme måde alle steder. Det betyder, ifølge direktøren, at det er en forholdsvis enkel sag at angribe et nyt marked.

Markedsføringen er i meget vid udstrækning lagt i hænderne på partnere. Nordjyderne, som herhjemme konkurrerer med virksomheder som Synkron, Sitecore og

Web500, har i Danmark et væld af referencer også blandt nogle af landets helt store virksomheder. Nu har nordjyderne så fået sin første reference i USA.

Flere ejereEjerkredsen er i øvrigt efter regnskabsårets udløb blevet udvidet med to ledende medarbejdere, Klaus Kortbæk, der står for partnerrelationer, og Morten Grove Ditlevsen, der tager sig af markedsudvikling.

I ejerkredsen finder man desuden den oprindelige grundlægger og udviklingschef, Martin Heltborg Jensen, virksomheden Norsoft Holding A/S og Erik Seifert.

Sidstnævnte har i en årrække i 1990erne været beskæftiget med salg af Navisions produkter i ikke mindst USA.

Det var før fusionen med Damgaard.