Tak for kaffe

Det politisk korrekte kaffemærke Max Havelaar går frem i udlandet men tilbage i Danmark. Hvad går galt, spørger vi Max Havelaars danske chef Jens Erik Dalgaard Jensen.

Læs mere
Fold sammen
Ifølge Verdensbanken er 20 millioner kaffebønder truet af priskrisen. Hvordan går det med Max Havelaar-bønderne?

»Den kaffe, de leverer til os, får de en relativt god pris for. Vi arbejder for at udvide vores marked, så en større del af bøndernes kaffe kan sælges efter »fair trade« pricipper.«Har I held med det?

»Vi prøver at overbevise virksomheder, institutioner og detailhandlen om, at kaffevaner kan afgøre, om en fattig kaffebonde kan overleve eller ej. Men i Danmark er vi i strid modvind.« Hvordan det?

»I Danmark er salget gået tilbage med syv-otte procent. Detailhandlen bruger kaffe som slagvare, der skal lokke danskerne ind i butikkerne. 85 procent af kaffen bliver solgt på tilbud. Når man kan få fem poser kaffe for 100 kroner, så øger det prisforskellen op til Max Havelaar. Heldigvis har vi sammenlagt oplevet fremgang på de 17 markeder, vi er på. Selv om Danmark ikke er med til at trække salget i vejret, er det glædeligt for kaffebønderne.«Men når 20 millioner kaffebønder er truet, er det vel et udtryk for, at der er alt for mange af dem.

»Ja. Og de skal lære at producere andre afgrøder.«Max Havelaar kan vel ikke løse kaffebranchens problemer?

»Hvis jeg sagde ja, ville jeg være naiv. Selvfølgelig kan vi ikke redde alle disse skæbner. Men vi prøver at gøre en forskel.«Når salget falder i Danmark, er jeres priser vel forkerte?

»Vores problem er, at danskerne ikke vil give to-tre kroner ekstra i forhold til normalprisen for en pose på et kvart kilo.«Kan I ikke bare sætte jeres priser ned?

»At konkurrere med danske detailhandlere kræver billigere indkøb. For at markedsføre kaffe under Max Havelaars mærke skal producenterne betale FNs mindstepriser. Det er ikke vores opgave at presse bønderne på prisen. Det er der nok, der gør i forvejen.«